View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er et fair poeng, selv om det etter min mening ikke er helt sammenlignbart.
Med PrEP vil det være en tilnærmet livslang kostnad for noe som enkelt kan forebygges mye rimligere.
Da vil man jo helt klart velge denne blå pillen i stedefor å bruke kondom.

Å behandle sykdommer som allerede har oppstått er heller ikke helt det samme som å behandle sykdommer som kan oppstå.
Nå får vi jo vaksiner mot andre sykdommer også men igjen, polio og hpv er ikke helt det samme.

Det finnes også mange eksempler hvor ei jente og en gutt ikke skal bruke kondom slik at Klamydia risikoen er en reell risiko man ikke kan unngå om man feks prøver å få barn (såfremt man ikke innfører krav om helseattest før ubeskyttet samleie).
Det er ingen gode argumenter for homofile å ha sex uten kondom annet enn egen nytelse så det er helt klart fullt mulig å oppnå samme resultater uten denne medisinen.

Staten må gjerne delfinansiere dette, men at det skal være helt gratis er for meg merkelig og det jeg reagerer mest på.
Vis hele sitatet...
Det er knapt noen som vil bruke prep hele livet. For de aller fleste vil det være noe man bruker i en periode (eller flere perioder). Behandling av HIV er imidlertid noe som må gjøres hele livet.

Å påstå at man kan oppnå samme resultater ved bruk av kondom er beviselig feil. Dvs, kanskje hvis alle faktisk brukte kondom, hver eneste gang de har sex, ville det fungere. Men vi har 30 års erfaring med å oppfordre til kondombruk, og det fungerer ikke. Prep har derimot redusert tilfellene av HIV kraftig. Tallene lyver ikke.

Det er noe med at man må forholde seg til virkeligheten som den er, og ikke teoretisere om hvordan den burde være.

For øvrig er det slett ikke alle på prep som dropper kondom. Det anbefales å bruke kondom selv på prep fordi kondom beskytter mot andre kjønnssykdommer.

Prep handler ikke om at folk skal kunne ha sex uten kondom, det handler om å forebygge sykdom.
Sist endret av Dali; 12. oktober 2019 kl. 10:40.