View Single Post
Sitat av checheneren95 Vis innlegg
Kan dere hjelpe meg å identifisere disse? stilken var veldig stabil og slimete ish og hatten var nesten sticky lmao
Vis hele sitatet...
Kan ikke se noe som skriker "Ikke flein!", men de aller minste eksemplarene kan man ikke si noe om for sikkert. Du kan også kaste de som er mest gørre. Ta bilder av færre sopp om gangen neste gane er du snill, oppløsningen på bildene dine fører til at soppen blir svært vanskelig å tyde trygt.

Sitat av HelpMePlz Vis innlegg
De store vokste i gresstuer sammen med sopp jeg er 100% sikker på er flein. Men syns fasongen er litt rar, og de er veldig store + at de har tørket litt :/ noen som har innspill? Fant såpass at jeg har råd med å kaste disse

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Titegn.

Sitat av surikata Vis innlegg
fller meg selvsikker på at dette er flein, men vil ha godkjenning så eg ikje tar feil, fant disse sammen der eg fant de andre men vil bare vær 80% merr sikker
så e d nogen som e trådd på, går d ann å spisa de og? (hvis d er flein)

og hvis eg kan spør, når du tørke fleinsopp, må du gjør noge annet enn å bare ka de tørke selv? har hørt st han må ta d i oven els men er usikker ://
takk t nogen som kan hjelpa meg
Vis hele sitatet...
Bilde 1: Alt er flein.
Bilde 2: Alt unntatt nr.7, den er for mørk til å kunne identifiseres.
Bilde 3: Nr. 6 og 12 er de eneste man kan si for sikker er flein ut fra kvaliteten på bildet.
Bilde 4: Jeg ville kun ha beholdt den lille i midten, de andre soppene er gørr og kan fort by på dårlig mage - Flein eller ei.

Jeg personlig foretrekker å legge soppen utover på vanlig A4-papir/avis-papir og la dette ligge 2-3 døgn på baderomsgulvet alt ettersom hvor store de er og da hvor lang tid de tar på å tørke. Dette holder i masse!

Bedre bilder neste gang!!

Sitat av 420 friendly Vis innlegg
Hei og hopp! Hvordan ser denne samlingen ut?
Vis hele sitatet...
98% er fleinsopp, ikke alle. Hvilke som ikke er det kan du få vite når du gidder å ta deg fem minutter og nummerere soppen samt ta gode bilder av hver enkelte.

Sitat av skogheksa Vis innlegg
Heisann!
Har plukket en del som jeg vet at er riktig, men fant noen store som jeg er usikker på ... Noen var litt gamle, og kanten ruller seg ikke inn. Men de vokste sammen med flein i/ved tuer i utkanten av beitemark. La til side de jeg var usikre på.

Noen som vet hva vi ser her? Beklager virkelig at bildene ikke er topp, og ikke er nummerert. Tok dem før jeg tenkte å poste her, og nå er de nesten tørre ...

Fra en annen vinkel.
Vis hele sitatet...
Se bildet her. Rødt = Noe usikkert, men tror det er flein. Blått = Tør ikke si noe for sikkert. Resten = Flein.

Sitat av skogheksa Vis innlegg
Her er noen flere store fra en annen tur. Samme type terreng. NB! Har kastet den mørke nederst i hjørnet pluss den rødbrune. Det er altså den jeg holder pluss den andre store jeg lurer mest på.
Vis hele sitatet...
Du har ikke bilde av skivene tilfeldigvis? Ligner på flein.

Sitat av Absuvatory Vis innlegg
Hei hei,

tok meg en til tur idag igjen og fant en del. Terrenget var ukjent gress beite med litt gress tustet her og der.
Vis hele sitatet...
Du må kose deg på tur kompis =)