View Single Post
Jeg vet at forskere har påvist økt forekomst av spesielle peptider (ufullstendig nedbrutte proteiner) i ADHD-barns urin – spesielt fra kumelk, melkeprodukter og hvete, men også fra egg, sjokolade og sitrusfrukt. (Det er faktisk mange med adhd som har cøliaki) Slike peptider kan redusere mengden dopamin – kroppens eget velbehagshormon -som trigger følelsen av glede og velvære. Så jeg merker at å kutte ut dette gjør at jeg ikke blir like lett deppa, og ikke får like lett angst faktisk. Føler mer balanse på en måte. Kutter ikke HELT ut. Herregud. Drikker jo øl, vin osv og koser meg.Men spiser/drikker minimalt av det i hverdagen. Omega 3 og magnesium er også veldig lurt og omega 3,6 hjelper mot indre uro/stress, anspenthet osv, Dette tar jeg tilskudd av, da det kreves ca 300-600 mg omega 3 per dag og 30-60 mg omega 6. og syns det er stress å spise så mye fisk osv hver dag hehe magnesium er også bra om man sliter med søvn.

Når det kommer til sukker er jo dette veldig godt men spiser minst mulig av det, bruker heller honning om jeg må, eks havregrøt osv. Og bruker heller ikke det som kalles naturen, som er kjemisk laget, og myyyye søtere enn vanlig sukker. Mindre kcal osv. Men dette er ikke noe bedre. Driter i kalorier :P men sukker har i mine øyne èn positiv virkning, det smaker godt .... ellers er det med på å gjøre at jeg i hvert fall blir mer urolig, det er VELDIG avhengighetsskapende, det bryter også ned kollagen i kroppen, som gjør at man eldres raskere, hjerner også. Noen forskere hevder at sukker svekker hukommelsen. Det tror jeg på. Det er også forsket mye på demens/Alzheimers i forhold til mye sukker i kosten i lang tid. Avokado, banan er blant annet bra for konsentrasjon, sitron eller vitamin c bra for uro/angst Det er faktisk mange som får såkalt «bad trip» av hasj, som blir bedre etter å ha drukket appelsinjuice, det er psykisk tror mange. Men det hjelper mot angst!