View Single Post
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
274
Altså - melatonin er langt ifra noen mirakelkur. Virker som om forestillingen av hva man kan få ut av melatonin har gått litt over styr hos mange (tenker da særlig på de som gir uttrykk for å forvente en slags rus). Sånn sett skjønner jeg at mange er "skuffet". Melatonin hjelper deg å sovne, men det forutsetter også at du gjør et par andre ting (som å skru skjermen på kveldsmodus/evt helt av, holde en noenlunde stabil døgnrytme, ikke bruke stimulanter osv. I tillegg er folk også tross alt forskjellige. For noen vil det gjøre en merkbar forskjell, for andre er effekten lik null. Den naturlige melatoninproduksjonen hos den enkelte er tross en ganske viktig variabel.

Selv bruker jeg heller 5htp (100mg pr kveld). Føler jeg slår "to fluer i én smekk" med dette. I tillegg til å booste den naturlige seretoninproduksjonen (som faktisk har gjort at jeg er i merkbart bedre humør) omdannes nemlig 5htp til melatonin, og jeg føler det funker utmerket til å sovne med, sammenlignet med før jeg begynte med det. Jeg er dog langt i fra noen ekspert på temaet, så korrigerer meg gjerne.

Én ting skal riktignok sies - ikke bruk 5htp dersom du bruker antidep (SSRI) av noe slag. Melatonin vil derimot ikke utgjøre noe risiko/ubehag.

Har bestilt begge deler fra iHerb utallige ganger, og har aldri vært noe problem i tollen (om vi ser bort fra denne økingen av utgifter rundt import som fort gjør at du ender med å betale det dobbelte eller tredobbelte av prisen på selve produktet).