View Single Post
Jeg tok melatonin mer eller mindre daglig i en del år, både i generisk form og i form av Circadin. Annet enn å bli bittelitt trøtt (en effekt som egentlig ikke bet veldig godt på insomni), kan jeg ikke si at jeg har opplevd noen spesielle effekter overhode.

Det er mulig du oppnår en slags hypnagogisk tilstand--bevissthetsnivået som fungerer som en mellomfase mellom våkenhet og søvn. Opplever du psykedeliske effekter når du bare går rundt og gjør vanlige ting på melatonin, må jeg si det er en meget uvanlig reaksjon. Men om du ligger i senga og er i ferd med å sovne, kan det skje litt av hvert i hodet. Samme med tilstanden du er i når du er i ferd med å våkne. Det kan det selvsagt gjøre uten medisiner også, men kanskje melatoninen gjør at du lettere oppnår, eller blir lengre i dette stadiet enn vanlig. Selv har jeg som sagt ikke opplevd noen sånne effekter. Ser mange som påstår de får mer livlige drømmer av melatonin; personlig er det motsatt, har opplevd både veldig virkelighetsnære drømmer, lucid dreams, søvnparalyse m.m., men alt dette skjedde etter at jeg sluttet med melatonin.