View Single Post
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Orker ikke å lage et så utfyllende inlegg som karen over her, men jeg mener at vi ikke har demokrati i Norge i dag. Uansett hva folket vil så gjør regjeringa akkuratt som dem vil. Ta f.eks DLD. Her var vell 93% av folket mot innføringen. Så vidt jeg vet så var det vell bare Arbeiderpartiet som ville det også(?). De hadde jo flertall av mandater og de kunne gjøre akk som de vil.

Det er ikke demokrati i mine øyne. I Sveits er det fungerende demokrati! Der har de folkeavstemning for hver ting. Her i Norge så stemmer vi på det partiet som løynene høres best ut, og når de blir valgt gjør de akkuratt som de vil selv.
Vis hele sitatet...
Uhm, Arbeiderpartiet har ikke rent flertall nei, Høyre stemte også for.

Høyre gjorde det primært for de ikke ønsket å bruke reservasjonsretten i EØS-avtalen, fordi de er redd for å starte en konflikt med EU. Prinsipielt er mesteparten av høyre imot DLD, men en majoritet der besluttet av at de potensielle ringvirkningene av å si nei var for skremmende.

Problemet med folkeavstemninger ser man veldig klart i California nå, for politikerene der knapt har handlingsrom til å gjøre noe som helst fordi de er bundet av folkeavstemninger. Folk flest er ikke flinke til å sette enkeltsaker i sammenheng, og det er grunnen til at man skal stemme på en helhetspakke i form av et parti... hvis ikke blir det lett til at alle er for mindre skatter, mer til skolen, mer til helsevesenet, mer til politiet, mer til veibygging, mindre tollavgifter og høyere kvote, mindre alkoholpriser og absolutt alt annet som til sammen gjør at Norge kollapser..noe som ville vært rimelig klønete.
Sist endret av DumDiDum; 6. november 2012 kl. 13:19.