View Single Post
Sitat av smetti Vis innlegg
Hvis du tror på evolusjonen noe ala big bang så er det et paradoks med fri vilje. Fordi alt skjer som en reaksjon på noe som har skjedd tidligere. Slipper du en skje så er den dømt til å falle i bakken, akkurat som du er dømt til å reagere akkurat slik du gjør gitt dine omstendigheter. Du er kun et resultat av arv og miljø.
Men det er viktig å "tro" at du har fri vilje, ellers har du ikke mulighet til nå ditt maksimale potensial. Du kan enten tenke at alt er universets skyld og du har ikke noe kontroll, med alt det medfører. Eller tenke at du har fri vilje og er ansvarlig for dine egne handlinger.
Vis hele sitatet...
Kan jeg bruke det i retten, for å forsvare det at jeg brukte for mye styrke i selvforsvar?

Nei, nettop. Jeg er helt enig i at det er fristende å tenke fritt, jeg gjør det hele tiden, men det er viktig å ikke glemme virkeligheten og samfunnet vi må forholde oss til. Kanskje hvis flere hadde våknet opp, så kunne man hatt en sjanse. Men det kommer ikke til å skje, bare se på nyhetene.

Nå ser det mer ut som det 14 åringer tenker på første gang de røyker tjall, jeg er vel fortapt i blobben som er den fungerende og virkelige verden nå, desverre.