View Single Post
Sitat av Trrunde Vis innlegg
vlan 101 er tv-vlanet, er overrasket om du fikk til å bruke din public ipadresse i dette vlanet.
Grunnen for det går mye trafikk på det vlanet i forhold til 102 er pga det går konstant masse multicast trafikk der.
Vis hele sitatet...
Hei,
Ja jeg er overrasket selv, men på nettet mitt så virket det ut som V101 og V102 var byttet om.
Uheldigvis så lagret jeg ikke WS dumpen, og jeg har ikke tilgang til nettet på flere uker nå, da jeg er i Oslo.

Sitat av Deathglider Vis innlegg
Ok, hadde ett par poster for en stund siden ang ustabil upload men har ikke hatt tid til å se så mye mer på det før nå.

Er egentlig mer forvirret nå enn før jeg startet, men kanskje noen her inne kan forklare meg hva som skjer..

Oppsettet mitt er som følger:

HET-3012 -> Cisco SLM2008T -> Asus RT-N66U -> Laptop/NAS/blablabla .. Cat6 hele veien.

Download er dønn stabil på alle hastighetstester og graphen i windows oppgavebehandling, netmeter (egen app) og Asus sin egen live graph er rett som en snor på 60mbit. (nettfart, speedtest.net, tp-test, test.telenor.net, altibox speedometer sier 60mbit)

Upload er derimot veldig merkelig. Alle de fem browserbaserte testene bortsett fra speedtest.net sier 60mbit, men windows, netmeter og routeren viser meg en berg og dalbane-graph og hastighet mellom 20 og 45mbit. FTP upload til forskjellige plasser gir meg samme resultat.

Så.. I dag satte jeg gbit kortet mitt i laptopen til 100mbit full duplex og nå får jeg plutselig mye bedre upload i følge windows, router og netmeter.

Med 100mbit full duplex så sier tp-test, telenor osv at jeg har 80-90mbit i upload.. hva i alle dager?

Noen som aner hva som skjer?
Vis hele sitatet...
Høres rart ut. Jeg skal sette opp et lignende oppsett nå til påske, så jeg kan melde tilbake hvis jeg får det samme.
Får du samme problem hvis du har koblet til andre maskiner, gjerne med forskjellige typer nettverkskort? I så tilfelle så er det nok en feil ved router og eller switch.
Her kan man forsøke å isolere ved å koble rett switchen, og sette mac adresse på nettverkskortet (Hvis ditt støtter det da..)
Hvis du ikke får problemer da så er det routeren som sliter, hvis du fortsatt har problemer så kan du koble til Media converter direkte, og sette opp vlan og mac.

Lykke til, og si ifra hva du finner ut!