Tråd: Rasister
View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bennnern Vis innlegg
Du har rett i at banker må ha mange kunder for å si med stor sikkerhet at de kommer til å tjene penger, men jeg ser ikke helt hvordan det kommer argumentet mitt til livs. Det er jo ikke sånn at man bare møter ett enkeltindivid i løpet av livet. De store talls lov gjelder også når det er snakk om å normer for oppførsel i et samfunn.
Vis hele sitatet...
Det var med respekt å melde du som påsto at forsikringsselskap brukte statistikk til å forutsjå enkeltpersoner sine handlinger. La meg sitere:
Det er helt avhengig av hva slags informasjon du sitter på om personen og hva målet ditt er. Dersom den eneste informasjonen man har om en person er etnisk tilhørighet eller man ikke sitter på mer relevant informasjon, sier informasjonen noe om sannsynligheten for at personen er på en bestemt rolle. Informasjon om gjennomsnittet til grupper brukes av forsikringsselskaper hele tiden for å forutsi hvordan enkeltpersoner oppfører seg i fremtiden med stort hell. Man kan argumentere for at man skal se bort fra informasjonen fordi det er urettferdig å bruke informasjon om grupper til å rettferdiggjøre forskjellsbehandling, men jeg tror det er noen situasjoner der det kan rettferdiggjøres allikevel.
Vis hele sitatet...
Mi utheving.

Poenget mitt var altså at du ikkje har forstått skilnaden på individer og grupper, og korleis statistikk som seier noko om ei gruppe ikkje kan brukast til å forutsjå korleis eit individ handler. Kaster du mynt ein gong vil du ikkje få 50% krone og 50% mynt, for å sei det slik.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Ellers er det rart at du skulle bry deg om personen har Phd eller ungdomsskoleutdannelse . Selv om en person med doktorgrad i gjennomsnitt vil gjøre det bedre i jobben kan det jo hende at personen med den lavere utdannelsen gjør det bedre. Det viktige er jo ikke snittet av gruppa, men individet om vi skal tro deg.
Vis hele sitatet...
Stråmann. Du forstår ikkje at det var ein analogi for å illustrere, og bruker det for å tillegge meg meininger? Vakkert.