Tråd: Rasister
View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei.

Forsikringsselskap bryr seg om snittet. Dei vil at dei i snitt skal tene pengar på kundane. Om dei taper på enkeltkunder er litt underordna, så lenge dei i snitt tener. Det viktige er mao. snittet av gruppa, ikkje individet.

Fenomenet heiter store tals lov. Litt forenkla: om du kaster mynt og krone ein gong, får du enten mynt eller krone. Det er tilfeldig, og du kan ikkje forutsjå resultatet. Gjer du det ti ganger, kan du utmerka vel få 90% mynt.

Om du derimot kaster mynt 1000 gongar, kan vi sei at du med svært stor sannsynlegheit vil få nær 50% mynt og 50% krone.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at banker må ha mange kunder for å si med stor sikkerhet at de kommer til å tjene penger, men jeg ser ikke helt hvordan det kommer argumentet mitt til livs. Det er jo ikke sånn at man bare møter ett enkeltindivid i løpet av livet. De store talls lov gjelder også når det er snakk om å normer for oppførsel i et samfunn.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du derimot har ein person foran deg på jobbintervju, gir du faen i gruppa. Du bryr deg om det individet du skal tilsettje. At gruppa i snitt kun har ungdomsskuleutdanning er irrelevant om vedkommande foran deg har PhD.
Vis hele sitatet...
Ja,om du sitter på informasjon som sier mer om personen enn etnisitet om en konkret ting så benytter du selvsagt den informasjonen. I noen jobber, som omhandler for eksempel etterretning, kan man argumentere for at etnisk opphav kan ha en viss betydning, men ellers er nok jobbintervjuer en arena der man besitter så mye informasjon om personen at etnisitet er av minimal betydning.

Ellers er det rart at du skulle bry deg om personen har Phd eller ungdomsskoleutdannelse . Selv om en person med doktorgrad i gjennomsnitt vil gjøre det bedre i jobben kan det jo hende at personen med den lavere utdannelsen gjør det bedre. Det viktige er jo ikke snittet av gruppa, men individet om vi skal tro deg.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis du bor i et belasted område bør du helt klart låse døra. Men det gjelder totalt uavhengig av årsakene til at området er belasta. Det er ikke relevant om kriminaliteten skyldes alle de ikke-vestlige innvandrerne eller ikke. Og om det skyldes alle de ikke-vestlige innvandrerne, så er det heller ikke relevant om de medfører mer kriminalitet fordi de er fattige og desperate eller om de har et hittil ukjent gen for kleptomani. Det som er relevant er at det forekommer mye kriminalitet i strøket og at de som bor der der derfor bør låse døra si.
Vis hele sitatet...
Her omskriver du scenariet mitt og angriper det omskrevne scenariet. Jeg skrev at det er grunn til å tro at et nabolag er belasta dersom det bor mange personer fra en belasta gruppe der og at dette kan rettferdiggjøre å låse døra. Ikke at jeg veit at jeg bor i et belasta område og skylder på genene til de som bor der for at området er belasta.

Nå skal det sies at man stort sett veit om et område er belasta eller ikke så du har jo kanskje litt rett da. Eksempelet du kommer med under er bedre på å illustrere poenget mitt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sett at du i ei lita bygd der alle kjenner alle og ingen låser døra fordi kriminalitet ikke har forekommet siden krigen. Så en dag flytter det en ny person inn i nabohuset. Det ville da være irrasjonelt å endre handlingsmønster ut av det blå, for det er mer sannsynlig at vedkommende er ærlig enn uærlig.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte har det avgjørende betydning om det er over eller under 50% sannsynlighet for at personen er ærlig? Om det er 10%,5% eller 2% sannsynlighet for at den nye naboen knabber gullklokka mi låser jeg døra. Om det viser seg at naboen fra Somalia er en kjernekar som kan krysse av på noen bokser som tilsier at personen ikke skulle stjele, vil jeg låse opp døra igjen.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det gjelder faktisk selv om den nyankomne har opprinnelse fra Somalia eller Irak. Hvis du derimot observerer at den nyankomne er stein hakke gal og støvsuger plenen midt på natta for å jage vekk demoner, så vil du kanskje begynne å være litt mer forsiktig. Du legger imidlertid ikke vedkommendes opprinnelsesland til grunn for det valget, men hans handlinger.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Gjør det noe at naboen ikke lenger kan komme uanmelt inn i huset mitt? Om naboen stein hakke gal eller ikke er også en faktor som påvirker valget mitt, men at en faktor kan ha en betydning utelukker ikke at en annen faktor kan ha det.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tilsvarende, bor du Tøyen så slutter du neppe å låse leiligheten din bare fordi Ibrahim på andre siden av gangen flytter ut og Andreas flytter inn. Med mindre, selvsagt, at Ibrahim var en opplagt trussel, og han alene var grunnen til at du følte deg utrygg. Men da ville vel også det motsatte vært tilfelle om det var Andreas som var farlig og Ibrahim som var normal?
Vis hele sitatet...
Du antar jo hele tiden at man sitter på mer relevant informasjon om personen enn etnisitet.

Om jeg er bekymret for at taklampa mi som henger i gangen skal bli skallet ned av naboen og jeg får høre at den nye naboen er fra Nederland hadde jeg blitt vesentlig mer bekymret enn om personen som skulle flytte inn var fra filippinene. Om jeg bor i et nabolag der gjennomsnittshøyden er som den i Filippinene vil jeg være mer bekymret enn om jeg bor i et nabolag med gjennomsnittshøyden til Nederland.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kan du komme med et konkret og relevant eksempel på dette? Det er ekstremt usannsynlig at gamle damer plaffer rundt seg med en pistol på gata - enda mer usannsynlig enn at yrkeskriminelle gjør det! - men hvis det skjer, så forventer jeg faktisk at politiet tar affære. Hvis det er snakk om å være fysisk utagerende, så har ikke etnisitet særlig mye relevans, men fysisk styrke har: En politimann kan få kontroll på ei åtti år gammel dame uten videre anstrengelser, mens et bolehue på to meter kan være litt mer utfordrende. Men igjen, dette gjelder helt uavhengig av hudfarge og etnisitet. Kan du konstruere et scenario der det den eneste variabelen er hudfarge eller etnisitet og hvor det ville være riktig eller galt av politiet å skyte utelukkende basert på denne?
Vis hele sitatet...
Igjen repeterer du bare at andre faktorer kan være av betydning.

La oss anta at to politimenn beveger mot en bil der det sitter en tjue år gammel mann med en pistol på fanget. Bilen befinner seg på en motorveg som ikke befinner seg i på et sted som sier noe konkret om personens sosioøkonomiske status. Mannen sier "fuck you bitch police, i will kill you."Fra før av vet en av politimennene at personer som tilhører en etnisk gruppe A dreper politimenn dobbelt så ofte som medlemmer av personer i gruppe B i situasjoner der vedkommende viser truende adferd og har våpen tilgjengelig fra kriminalstatistikk. Da vil jeg tørre å påstå at å drepe person A er en handling som er mer moralsk enn å drepe person B, fordi et drap på person B vil medføre et større antall drepte dersom handlingen sulle bli en norm blant politimenn og fordi sannsynligheten for å unngå drap er større.