View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Da jeg studerte film på NTNU så ble Avid brukt. Det er et bra program, men mitt inntrykk er at det ikke er noe Avid gjør bedre enn Premiere. Tvert imot; problemet er akkurat det du nevner, at arbeidsflyten mot andre programmer ikke er spesielt god. Du kan ikke redigere en Avid-sekvens direkte, du må eksportere og importere via et mellom-format (typisk AAF eller lignende). Dette medfører at du ikke får et "live view" og mange features blir ikke med i eksporten fra Avid (fargekorrigering og slike ting). Jeg foretrekker å jobbe i Premiere, hvor jeg kan redigere noe i After Effects, lagre det, og umiddelbart se denne endringen inne i Premiere.

Hvis jeg skulle beskrive programmene for ikke-film-folk, så ville jeg sagt at Avid er mer "hardcore", i den forstand at det har en brattere lærekurve. Man jobber gjerne raskere med redigering i Avid, hvis man vet hva man driver med. Premiere heller litt mer mot brukervennlighet, men jeg synes det har den beste balansen mellom brukervennlighet og det å være fokusert mot arbeidet. Premiere har derfor også med seg mer funksjonalitet som egentlig faller på utsiden av klipping. Redigering av lyd, teksting og slike ting er jo noe som egentlig hører hjemme i et annet program, men Premiere er ganske god på dette også. Det er dette jeg mener når jeg sier at Avid er mer hardcore - det er fokusert på å være knallbra på klipping, ikke så mye mer.

Etter hvert som du beveger deg vekk fra Avid og mer mot brukervennlighet, så kommer programmer som Vegas, Pinnacle, iMovie og til slutt Windows Movie Maker. Da er man på et nivå som er så brukervennlig at man ikke kan gjøre alle de tingene man ønsker. Vegas er helt i gråsonen for hva som er OK å jobbe med. Det går an, men jeg vil heller anbefale Premiere.