View Single Post
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Filippinene er ekstremt fint og spennende og naturen + vannet der er helt fantastisk!
Menneskene er også kjempehyggelig og behjelpelige Hvis du drar til et sted som ikke er vandt til turisme kommer du til å oppleve at de fleste stirrer veldig og blir veldig nysgjerrige.
Nå skal det sies at jeg var der med en jente som hadde familie i Filippinene, så det hjalp veldig i forhold til kommunikasjon. Men er du en jovial type kommer du til å bli tatt godt i mot og klare deg helt fint!
Jeg oppholdt meg i en landsby utenfor Iloilo City og dro deretter til øyen Boracay som er en skikkelig turistperle.
Ting er generelt billig, utenom på turist-hotspotene som f.eks Boracay.
Hold deg unna alt som er Sør i Filippinene, har hørt om ekstrem islamisme etc. (Mindanao og hele den øya der). Hvor utbredt det er har jeg ingen anelse om.
Les deg opp før du eventuelt drar
Vis hele sitatet...
På Luzon snakker de aller fleste under ca 50 til 60 år Engelsk. Også i Visayas, etter det jeg forstår.
Philippinene er delt i 3 regioner. Luzon er lengst nord, med selve øya Luzon der hovedstaden Manila ligger.
I midten er Visayas regionen. Som består av en masse små og en håndfull store øyer. En av dem er Leyte, som mange vil kjenne igjen. (Sjøslaget i Leyte gulf under andre verdenskrig.)
Og Mindanao i sør, som nevnt over. Og vær forsiktig og gjør deg kjendt på forhånd hvis du vil dra dit. Det er en aktiv konflikt der. Borgerkrig kan man vel nesten si.
Dere husker kanskje at en Nordmann ble kidnappet av en islamistisk gruppe for noen år siden. Det skjedde på Mindanao.
Han var svært heldig at han beholdt hodet.
Ikke snakk negativt om Ferdinand Marcos. Han er fortsatt veldig godt likt av mange Philippinere. (!)