View Single Post
Overskuddsmateriell
623
Sitat av Nevo Vis innlegg
Eneste jeg ba om svar på, var om jeg hadde rett på overtidsbetaling. Du har blåst det hele unødvendig opp. Jeg klaget ikke over de 70 timene, det var bare ren informasjon som var nødvendig med spørsmålet mitt.
Vis hele sitatet...
Ja, du har krav på overtidsbetaling på alt over 40 timer i uka eller 9 timer på en dag.

Sitat av Arbeidsmiljøloven
§ 10-4.Alminnelig arbeidstid
(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.
Vis hele sitatet...
Overtidsbetaling skal du enten få 40% tilegg eller fri med lønn. (Normalt er det 50% tillegg men loven sier minst 40%)
Fri med lønn kan løses ved følgende måter
  • Time mot time (Dette brukes ved planlagt overtid og som arbeider ønsker å arbeide opp litt fri
  • En time overtid gir 1 time avspasering og 40% lønn i tillegg
  • En time overtid gir 1.4 timer avspasering

Sitat av Arbeidsmiljøloven
(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.
Vis hele sitatet...

Håper dette ga ett enkelt svar på hva du har krav på i følge loven


Kan også legge til at du ikke har lov til å jobbe 70 timer i uka i følge arbeidsmiljøloven. Grensen er 50 timer og den kan økes til 55 timer i korte perioder der det er spesielt travelt. Det må da avtales skriftlig på forhånd.