Tråd: Groguide
View Single Post
Sitat av skolmen
Aha, er det såpass med THC og det andre i hanplanten før blomstring at man kan røyke en han plante og bli skev på den? Hva røyker man? Blader?

LoveToGrow: Hvordan tar man avleggere fra en moderplante og hvordan er dyrkeprosessen for en moderplante? Håper du hadde giddet å forklart det.
Vis hele sitatet...
Når du skal ta stiklinger er det en del ting som burde være på plass: Skaff deg juffy puffs, eller torvbrikketter(fins i alle vanlige blomsterbutikker.) Finn også en plass du kan bestille deg clonex(en hormongele du påfører stiklingen) Ha også et lite drivhus klart(kan kjøpes samme plass som torvbrikkettene)
Det neste er en rimelig stor balje med vann(vannet burde være ph testet). Dette er for at vi skal ta det siste kuttet under vann, den største grunnen til at stiklinger dør er at det tetter seg luft opp i stilken, ved et enkelt siste kutt under vann eliminerer du den risikoen.
Jeg anbefaler også lystoffrør til denne jobben, men gjerne et av de større typene som 2X36watt. Jeg regner med du har en morplante med mange stiklinger, regner også med at du vet hvilken del av planten man bruker for stikling.
Start gjerne nederst ved planten og ta det første kuttet, la gjerne stiklingen være littt lengere en vanlig ca. 10-15 cm, sett så stilken under vann og ta det siste kuttet med et skarpt blad eller en kniv(saks er ikke anbefalt, men har funket for meg), hold stilken av stiklingen under vannet ca. 10-15 sekunder ta den opp av vannet og før den rett ned i flasken med clonex(hormonpulver/gele). Sett den så i en av torvbrikkettene. Press godt, men ikke for hardt sammen og den første er tatt. Da er det bare og foreta prosessen til du har nok stiklinger(gjerne dobbelte av det du trenger).

Sitat av dopefish90
Har sett en sånn slags pappeske du kan bestille som planten skal vokse inni så slipper du å tenke på klima osv, husker ikke hva det heter noen som veit hvor man får kjøpt det og hvor gunstig det er?
Vis hele sitatet...
Det du snakker om kalles for Homebox og kan kjøpes på www.cropshop.no De har flere forskjellige typer/størrelser. Jeg har aldri hatt gleden av og prøve en av disse, men ja du kan få et opptimalt klima i denne type grobokser. Som sagt har ikke erfaring med disse, men det er etter min mening den letteste måten og ha et konstant miljø på. Du slipper ikke tenke på klima og miljø for denne skal være forskjellig i foskjellige faser, men du trenger bare justere den ene gangen og alt av temperatur, fukt,co2 og lyftgjennomstrøm vil være konstant. Med andre ord minimalt med stress for planten, men vær obs på at disse groboksene krever sitt. Lys, varme, vifte osv.. Men har dy spenn er det bare å peise på=)