View Single Post
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Da forstår jeg litt bedre hva du mente med den første kommentaren. Jeg tror det var lett å oppfatte deg feil, og trodde du mente at koteletter er så enkelt at hvis du ikke klarer det engang er det bare å gi seg. Kan være enig i at det er noen ting som egentlig er ganske "basic", men som krever at man gjør noe riktig for at det skal bli bra, og som blir gode pekepinner på hvor god kontroll man har. Steking er jeg ikke god nok på enda, og første koteletten ble ikke noe særlig, men jeg prøver meg på nytt. Tilbehøret ble derimot nydelig!
Vis hele sitatet...

Hva tenker du ble feil? Har du forresten hørt om sous vide? Forsøk det neste gang du skal ha koteletter, garantert møre, veldig saftige og etter at de er ferdig sous vide så slenger du dem (tørket av så overflaten er tørr) i varm stekepanne og gir dem stekeskorpe. Du kan gå all inn og kjøpe vacuumpakker, sous vide sirkulator og få det helt perfekt. Eller du kan bruke zip pose i en kjele, og måle temperature med et billig thermometer. Temp fra 55 og kanskje helt opp til 63 grader i et par tre timer. Da er det tiden og skånsom varmebehandling som gjør kjøttet mørt, og beholder saftigheten også er det stekeskorpen som gir den gode smaken.

Du kan også slenge på litt MSG om du vil, for å sprite opp opplevelsen. Husk at svinekjøtt tåler krydder veldig bra. Så du kan være litt raus.

Sous vide er kjempefint, men det krever en plan stort sett. Men vet du hva du skal spise neste dag så kan du faktisk gjøre sous vide delen ferdig kvelden føre og bare gi kotelettene en dukkert i isbad for rask nedkjøling (med plasten på) også er det gjort i en fart neste dag å tilberede. Alt du trenger gjøre er å gi dem stekeskorpe også kan de hvile i pannen ca 5 min etterpå. Husk å trekke pannen tilside.

En liten advarsel er dog på sin plass. Forsøker du sous vide så er sjansen veldig store for at du blir grisehekta. For det blir seier hver gang. Og du kommer til å forsøke å tilberede alt mulig sous vide i en lang periode. I praksis betyr det at du kommer til å spise variert og smakfull mat hver dag i lang tid fremover.
Sist endret av _abc_; 28. august 2021 kl. 19:17.