View Single Post
Takk for dette verdifulle initiativet, både til Fridtjof Heyerdahl og freakforum.
Åpenhet og informasjon er nøkkelord til sunn bruk av (alle) rusmidler.

Håper du kan kommentere Herbmanns post#60 om legaliseringsperspektivet og helse.
- Her er noen få spørsmål jeg har, mer eller mindre tilknyttet til den problematikken:

1. Naturlig cannabis har dokumenterte positive effekter i forhold til noen sykdommer/lidelser.
- Finnes det grunnlag for å tro at noen av de syntetiske variantene også kan ha disse effekter
og kvaliteter hvis de brukes riktig ? ( forstår at dette sikkert ikke er forsket så mye på enda )

2. De fleste jeg kjenner som bruker syntetisk dop har "strenge" jobbreglement (som i helsevesenet)
eller er på annen måte redd for å bli tatt i "pisseprøver" fordi de tror syntetisk dop ikke gir utslag.
- Er dette riktig ? Kan de nye stoffene registreres i urin ? Hva med prøver av blod eller hår ?

3. Sitat fra universitetssykehusets artikkel "Syntetisk bingo" :
http://www.oslo-universitetssykehus....isk-bingo.aspx
– Før fikk vi en cannabisforgiftning én gang i året. Nå får vi en håndfull i måneden,
trolig er de fleste syntetisk cannabis, sier lege og forsker Odd Martin Vallersnes ved Legevakten.
Vis hele sitatet...
- Ser man (etter) forskjell på naturlig og syntetisk cannabis, og hvordan registreres dette i statistikkene ?
- Kan vi risikere at det ikke skilles mellom dem og at at alt registreres som skader fra bruk av Cannabis ?

Som tilhenger av legalisering av (naturlig) Cannabis er det fortvilende å se stadig nye negative effekter av forbudet.
Og frustrerende at mange debattanter og politikere bruker disse forbudseffektene til å argumentere mot legalisering.
Om det ikke finnes bør man lage et eget begrep for de syntetiske cannabisvariantene for å skille klart fra naturlige.
( kanskje tema for en ny tråd her på freak ?)
Til slutt må jeg bare lufte dette :
Etter min mening bør helsepersonell engasjere seg for legalisering/avkriminalisering av naturlig Cannabis o.l.
Det er ingen rasjonell grunn til at handel med narkotika skal overlates til et kynisk svart marked uten
kvalitetskontroll på verken droger eller kunder. Håper dette blir diskutert i deres kretser. Det haster.

Mvh, radion
(som personlig har "selvmedisinert" med Cannabis for helseplager med godt resultat der vanlig medisin ikke hjalp)
Sist endret av radion; 15. januar 2014 kl. 12:08.