View Single Post
Jeg må si jeg har litt problemer med å svelge historien.
Den gråtinga (uten tårer) og hulkinga på pressekonferansen virket heller ikke spesielt troverdig, den virket tvert imot litt overdrevet etter mitt syn.
Er man uskyldig og vet det med 100% sikkerhet var det ivertfall en rar måte å vise det på. Vi har sett det hundre ganger før når dopede utøvere gråter og bedyrer sin uskyld. Dette kan være den 101'e gangen.

Hvis det viser seg å være kremen som har gitt utslag på clostebol er jeg enig i at legen har gjort en helt forferdelig dårlig jobb, selv om ansvaret ligger på utøveren til syvende og sist.
Men vi må være åpne for at kremhistorien faktisk kan være en "cover up" for å skjule at hun har brukt anabole steroider. Eller "et svakt anabolt steroid" som norske medier omtaler det som.
Det er isåfall lurt å kaste legen under smørebussen og gi han sparken så folk kun fokuserer på kremen og hvem sin skyld det var istede for å stille spørsmål om hun i det hele tatt kanskje har dopet seg for å bli best i verden.

Hun har jo tross alt hatt problemer med munnsår i mange år, og det vil være veldig rart om det aldri har blitt diskutert hva slags kremer hun kan bruke eller ikke. Eller hvorfor slike kremer ikke er med til en hver tid når det er et problem alle har sett at hun har.
Like rart er det at en landslagslege ikke hever øyenbrynet ved at både dopingmerkingen og navnet clostebol står på pakken. Clostebol er ikke akkurat noe nytt og ukjent stoff i idrettssammenheng, ihvertfall ikke for en landslagslege i langrenn med 30 års erfaring og det er sikkert ikke ukjent for utøvere heller.

Johaug uttalte etter "Sundbysaken" at hun sjekker alt både to og tre ganger, være seg kremer eller te. Da er det veldig rart at hun nå plutselig ikke sjekket pakken eller pakningsvedlegget èn eneste gang når hun tilfeldigvis brukte en krem som inneholdt et ulovlig stoff. Idrettsutøvere på høyt nivå er kjent for å ha stålkontroll på alt de spiser av mat og bruker av medisin eller kosttilskudd, noe alle er nødt til med tanke på ulovlige midler de overnevnte kan inneholde.

Jeg syns hele saken virker litt krampeaktig. Men for langrennssportens del er dette en stor skandale. To saker på kort tid har ødelagt norges rykte og folk fra andre land har null tillitt til oss som langrennsnasjon lenger.

Dette er kun min personlige mening, og jeg sier ikke at noen av dere andre har rett eller galt.
Vi får vente å se, men jeg har en følelse av at Johaug ikke får en spesielt streng straff.