View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
I Norge så har det vært en kultur for å bruke forskjellige medisiner for å skjule dopingbruk, feks beta blokkere. Eksakt hvordan de virker for å skjule verdiene som måles i tester er jeg usikker på, men betablokkere har vært brukt i et par tiår av norske dopingbrukere.
Vis hele sitatet...
Merk at i ein del idretter vil betablokkere kunne vere [url=http://list.wada-ama.org/list/p2-beta-blockers/]doping i seg sjølv[/quote] - i t.d. skyting... Forøvrig er det skilnad på å dempe biverknader av doping, og å kamuflere dopingbruk. Dopingbruk var for inntil få år sidan lovleg i Noreg, og ergo kan betablokkere
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Slik jeg ser det er det ikke utenkelig at denne kremen ble brukt i et ledd for å forsøke å forvirre prøvetakere, eller på en eller annen måte skjule eller maskere noe annet prestasjonsfremmende.
Vis hele sitatet...
Men kvifor er det ingen norske lekkasjer fra miljøa (eksutøvere som snakker om det e.l.), eller nokon som vert tekne med ulovlige middel utan ei god forklaring? Finnane rakna jo fullstendig for eit par år tilbake - fordi det var systematisk doping.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er det virkelig troverdig at en lege med over 30 års erfaring gjør en slik blemme?
Vis hele sitatet...
Ja, mennesker gjer feil rett som det er. Det er uheldig, og nettopp av slike grunner har svenskane innført eit system der to leger skal sjekke medisinen før utøvaren tar den i bruk.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ville du smurt deg inn med kremer uten selv å sjekke opp? Når du vet at om det blir konsekvenser av bruken så er det fremtiden din som potensielt ligger i grus?
Vis hele sitatet...
Dei har eit litt tettare lege-pasientforhold enn mange fastleger har for å sei det slik, så at det er utstrakt tillit til legen er gjerne ikkje så veldig rart. Så eg kan godt forstå at utøveren stoler på legen - og at leger av og til gjer feil.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Når det gjelder bortover ski så er det ikke kun i norge folk er opptatt av langrenn. Finner og svensker er også opptatt av langrenn. Sikkert mange russere også.
Vis hele sitatet...
Ja, og dei er jo høgt oppe på medaljestatistikkane og.