View Single Post
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
404
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette er rett og slett en skandale for både norsk og internasjonal langrenn, ikke bare på elite nivå men også blant de som er på vei opp og andre «hobby» konkurrenter. Jeg er tidligere langrennsløper og har fulgt med på det meste av verdenscup, verdensmesterskap og OL de siste 20.

Nå må man ikke trekke konklusjoner for fort, når det er sagt så virker dette som sløvt arbeid av landslaglegen, vi er en nasjon med et stolt skilandslag med desidert størst støtteapparat og budsjett i verden. Og hvis det er korrekt som NRK skriver at alle disse kremene er merket med tydelig «doping»-symbol og en tekst som advarer mot å bruke denne kremen som idrettsutøver, så er ikke det bare skandaløst, men man kan også lure på om landslagslegen eller/og Johaug har gjort dette med overlegg.

Det skal også sies at jeg har sett diverse spekulasjoner i dag blant annet fra antidopingbyrået om at Johaug kan ha fått i seg disse stoffene i annen form som tabletter eller med sprøyte.


Nrk.no - Detaljene som kan redde eller ruinere johaugs langrennsfremtid

Jeg mener uavhengig av hvordan Johaug har fått i seg dette stoffet, og om dette har vært med overlegg eller ikke, at håndteringen av denne saken fra Johaug sin side har vært meget dårlig. Hun stilte opp på pressekonferanse i dag og la all skyld over på landslagslegen, noe jeg mener er særdeles uprofesjonelt spesielt med tanke på at hun sitter med det fulle ansvaret for å sjekke hva hun inntar. Hun burde heller ha lagt seg flat, innrømmet at hun har gjort en feil ved å ikke sjekke hva denne kremen inneholdt og påtatt seg det fulle ansvaret.
Vis hele sitatet...
Det som gjør Johaugs uaktsomhet enda tydeligere, eller forklaringen dårligere, er at utøveren og skiforbundet legger frem saken på veldig lik måte som Sundby-saken.

Det er bare legen sin skyld.
Utøveren har bare gjort som legen har sagt.
Utøveren opplever det som sterkt urimelig.

I Sundby-saken ble det fremstilt som at landslagslegen hadde misforstått. Faktum var at Sundby hadde dundra i seg hele døgndosen av en astmamedisin, på kort tid rett før en konkurranse. Eller, han hadde stappa forstøveren med langt mer enn tillatt dose, fordi legen mente forskning (som var på KOLS-pasienter) viste at man kun fikk i seg rundt 10% av medikamentet. Etterhvert som saken kom opp i lyset viser det seg at det er så grov uaktsomhet som det nesten er mulig å få det til.

I dagene rundt den positive prøven gikk Johaug ut i media og sa hvordan hun sjekket og dobbeltsjekket alt hun fikk av medikamenter. Det har hun altså ikke gjort.

Jeg stiller meg tvilende til alt som kommer av forklaring. Dette fordi jeg ikke kan forstå at en lege gjør en slik type feil. Det er bare ikke mulig. At utøveren selv ikke dobbeltsjekker, med Sundby-saken, friskt i minne, virker også helt uforståelig.

Når hun så setter seg på PK, slår i bordet og hevder sin uskyld, minner det meg om Alberto Contadors latterlige bortforklaringer. Han ble i sin tid stoppet med en særdeles liten spormengde clenbuterol, et slankende middel. Dette hadde han vistnok fått i seg fra en biff. Spør du meg så spør jeg deg, om hvilken bonde som gir slaktefe slankemiddel...

Ellers i saken kan man jo se landslagsjef Løfshus arroganse formelig lyse. At skilandslaget ikke har rutiner for å dobbeltsjekke medisiner kjøpt i utlandet kan jeg bare ikke tro på. For det veit jeg at feks håndballjentene og ishockeylandslaget har (kjenner litt folk som har vært, eller er, begge steder). Når det gjelder hockeylandslaget så snakker vi om en tiendel av ressursene til langrennsjentene alene, så det at slike rutiner ikke eksisterer, kan jeg bare ikke tro på.

Når man så ser Johaugs nærmest uvirkelige utvikling de siste årene, må man spørre seg. Ja - for oss som følger langrenn tett, har hun gjort tydelige grep på både klassisk- og friteknikken. Grep som har gjort at den gode utholdenheten hennes har kommet bedre til rette. Likevel virker det litt merkelig når hun går fra å gå solid, ofte best og kanskje 5-10% bedre prestasjon enn sine konkurrenter. Til å utvikle seg med bortimot 20% fra en sesong til en annen. Har vanskelig for å se at dette har skjedd med teknikk alene. Spesielt etter at denne saken kommer opp.

At legen ikke automatisk sjekket opp virkestoffer i en krem, for deretter å fylle ut en TUE (som mer eller mindre automatisk ville blitt godkjent, da tuben totalt sett inneholder så lite clostebol at det ikke kan ha noen prestasjonsfremmende effekt) kan bare ikke stemme.