View Single Post
Jeg har også hørt det med generatorene i norske vannkraftverk, mange steder kunne dem produsert 50 - 100% mer strøm om dem hadde oppgradert. Har ikke satt meg så godt inn i det da, så er ikke sikker på om det er sant men..

Jeg tror på global oppvarming. Ser at vinteren blir mildere og someren varmere.
Men jeg tror mennesket bare er delvis skyld i det. Hvor mye som er meneskeskapt vet jeg ikke. Jeg tror at klimatrusselen er overdrevet, men hvor mye vet jeg ikke.

Synes også dett er mye dobbeltmoral angående dette, og at det er ganske nytteløst at vi skal være ett "godt-eksempel-land".

Er en by i russland med ca 16000 innbyggere, ca 8 km fra norske-grensa, som heter for Nikel. Dette er visst en av verdens mest forurensede plasser. Denne ene byen har visstnok 6 ganger større utslipp enn hele norge av en eller annen gass(var dog ikke co2), hovedsaklig fra ett smelteverk der, som er eid av ett av russlands største firmaer(konserneieren er russlands 8. rikeste person). Smelteverket er bygd i 1930-årene, og har aldrig hatt noen stor oppgradering av renseanlegg. Det har også vert dårlig med vedlikehold, så skorsteinene lekker, og om det er for lenge vindstille der, så får folk pusteproblemer. Lykken for folk i nordnorge, er at vinden der nesten alltid blåser mot øst, ellers hadde det vert masse forurensning og død skog i øst-finnmark. Norge, og FN har visstnok også støttet opp med flere hundre milioner kroner, for å få ordnet et renseanlegg som tar bort 90% av forurensingen, men på grunn av manglende interesse hos ledelsen o.l, har pengene bare blitt "borte"...
Husker ikke noen kilder, men har kommet over info rundt om kring på nettet, bl.a. på nrk og vg. Men uansett, om bare halvparten er sant, så er det jo aldeles ille!

Når jeg hører om slikt, så virker alt vi gjør så nytteløst, når vi har slike bomber så nerme oss..
Sist endret av Sarv_2; 24. februar 2008 kl. 03:20.