View Single Post
Sitat av StellaWild Vis innlegg
La oss si du er en arbeidsgiver da og vil jobb til en person, men du ønsker å vite mere om denne. Du snakker selvfølgelig med vedkommede, men man kan jo ikke ta alt hva folk sier for god fisk, og du vil gjøre reseach og finner ingenting om denne personen. Hverken om han har hatt jobb tidligere, interesser osv... Det er i dagens samfunn vanlig at man bruker nettet for å hente informasjon. Uansett om det er en nyhetssak eller ei. Poenget mitt er at jeg synes det er litt spesielt. For alt jeg vet kan han være en eks-kriminell som har skiftet identitet. Og gudene må vite hva han evnt ble dømt for.
Vis hele sitatet...
Huff ja. Hadde det bare fantes en mulighet for å gi arbeidsgivere et slags sammendrag av livet der utdanning og tidligere arbeidsforhold var listet opp i kronologisk rekkefølge. Og tenk om man kunne be tidligere arbeidsgivere om å skrive litt om deg som person, eller stå til rådighet for en kjapp telefonsamtale dersom andre arbeidsgivere ønsket å finne ut litt mer om en jobbsøker. Men det er klart, det er komplett umulig, så den eneste muligheten er altså legge alle feriebildene på nett sånn at andre arbeidsgivere heller søke i disse. Det gir nemlig kjempemye superrelevant info om kandidaten.

Dersom du synes det er suspekt og velger å heller kalle noen andre inn til intervju fordi du ikke finner noe på nett, så er det ditt valg som arbeidsgiver. Det respekterer jeg. Men hva om jeg personlig velger å heller ta den risikoen fordi jeg verdsetter privatlivet mitt? Hva om jeg er klar over konsekvensene og likevel velger å være anonym på nettet? Hvem vet, kanskje jeg aldri ville finne på å jobbe frivillig for en arbeidsgiver som var så lukket til sinns uansett? I såfall er det jo en aldeles glitrende match! Uansett så er det mitt valg, ikke ditt, og hva du måtte mene om det er ikke relevant for meg.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. februar 2019 kl. 10:56.