View Single Post
Siden luftfart er nevnt over: Man kan rigge seg til slik at man kan styre moderne jagerfly via en nettleser. Det vil selvsagt kreve litt hacking av Lockheed-Martin, men teknisk sett er det ingenting som står i veien for å styre en F35 fra bakken, akkurat som en drone. Å styre en drone er litt som å spille flyspill, og det finnes plenty av browserbaserte flysimulatorer. Så kan kan man sette opp en webserver med en innloggingstjeneste og yo, slik at luftforsvarets piloter i pappaperm kan delta på tokt mens kidden tar seg en liten formiddagsblund. Man kan faktisk gjøre det. Hvis man virkelig vil.

Men det vil man ikke.
Fordi det av åpenbare grunner ville være fette tilbakestående.

Jeg skal være den første til å innrømme at mine kunnskaper om webprogrammering er langt under pari, og jeg har overhode ikke ekspertise til å si noe om hvordan du skal lage en nettside som aldri går ned. Men hvorfor trenger du en nettside som ikke kan gå ned? Det er et veldig spesielt behov. Det finnes systemer som er designet for å aldri gå ned. Webtjenester er ikke et slikt system. For meg høres det ut som om du insisterer på å bruke feil verktøy. Du har et problem som i teorien kan løses med en nettside, men det ekstreme kravet til oppetid forhindrer deg fra å bare smelle opp ei vanlig nettside hos et pålitelig webhotell. Men hvis du kan kan finne en måte å løse dette problemet på, om det så betyr å bygge fire datasentra i tre ulike land, så vil opplegget ditt funke. Kanskje. Det er ikke sikkert, for du er svært sparsom med detaljene. For alt noen her inne vet kan det godt være at det ligger noe annet grums og lurer som gjør nettsideløsningen helt uaktuell uansett. Så. Har du vurdert muligheten for at du helt enkelt forsøker å løse jobben med feil verktøy? Har du oversikt over andre tilgjengelige systemer og utelukket de til fordel for ei nettside etter en grundig vurdering? Eller kan du ha kjørt deg fast i xy-problemet? Insisterer du kanskje på å hamre inn skruer med øks? Da blir det fort seende slik ut, uansett hvor god du er til å hamre: