View Single Post
Sitat av Gladgris Vis innlegg
Hvorfor i all verden er det ikke greit å bruke legemiddelassistert behandling når alternativet i mange tilfeller er så vanvittig mye verre? Det handler om å være pragmatisk, ikke moralsk.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at det ikke er greit med LAR.
Det jeg sier er at måten LAR foregår på, der opiatmisbrukere plutselig får høye doser Subutex/Subuxone eller Metadon, for deretter å stå på disse medisinene i flere år uten noen form for nedtrapping, er helt feil måte å gjøre det på.

Det er greit at man som LAR-pasient stabiliseres på en høy dose med Sub eller Metadon. Med én gang pasienten føler seg normal på denne dosen bør han eller hun påbegynne nedtrapping med mål om å komme seg helt av alle former for Opiater.

Sånn som det gjøres i dag blir Sub og Metadon et substitutt for Heroin (eller hvilket som helst annet Opiat personen var avhengig av) som pasienten går på i lang tid. Gjerne flere år. Nei, pasienten er ikke lenger heroinmisbruker, men bruker nå fast et annet Opiat, og er Buprenorfin- eller Metadonavhengig. I stedet for at Sub + Metadon brukes som en medisin for å gjøre pasienten frisk. Frisk = rusfri.
Metadon og Buprenorfin er rusmidler det også.

Gjør jeg meg selv forstått?
Sist endret av krystallkongen; 3. juni 2020 kl. 09:17.