View Single Post
Sitat av newuser Vis innlegg
Definitivt FOR i de aller groveste sakene(Breivik, drap på tilfeldige for morro skyld etc.).
Å bruke titals millioner på å holde vedkommende i live er et hån mot samfunnet.

Dagens straffenivå er jo helt horribelt, f.eks. 11 år for å knivstikke noen til døde uten nødverge.
Hvis jeg kommer i en situasjon der jeg er redd for at jeg kan bli hardt skadet/få varige skade vil jeg definitivt gå for å drepe vedkommende, heller sone noen år enn å gå ødelagt resten av livet.
Vis hele sitatet...
Sukk.
At du ikke gidder å lese hele tråden er nå en ting, men kunne du ikke i-det-fuckings-minste ha lest litt av den?
Men for all del: Som så mange andre før deg dytter du samfunnsøkonomien foran deg, som om pengene liksom skal være relevante overhode. Vel, da er det to opplysninger du burde ha fått med deg, og begge burde isolert sett være tilstrekkelige til å legge av deg denne tanken.
  1. Dødsstraff er mye dyrere enn fengsel. Det høres kanskje kontraintuitivt ut, men all erfaring tilsier at det koster mer penger å henrette folk enn det koster å ha de i fengsel på livstid. Og livstid i fengsel koster enda mer enn å tilbakeføre de til samfunnet på et eller annet vis i fremtiden. Hvis det er pengene du er bekymra for burde du virkelig omfavne rehabiliteringsmodellen og forkaste hevnmodellen med avsky.
  2. Dersom vi skal betrakte dette rent samfunnsøkonomisk, så har regnestykket et par svært ubehagelige jokere: Det er ganske mange folk som antakelig koster samfunnet langt mer penger på sikt enn seriemordere og tilsvarende folk: Vinningskriminelle, vandaler, uføre, pensjonister, kreftpasienter... Helsike heller, hvis man ser på de ofrene seriemordere flest går etter, så kan det tenkes at regnskapet egentlig har sorte tall for deres del! Du må altså enten argumentere for at en lang rekke mennesker som ikke engang ville blitt henrettet i et shariaregimet burde kverkes av hensyn til økonomien, eller så må du innfinne deg med at pengene overhode ikke er relevante for problemstillingen.
Og nå som vi har fjernet pengene fra ligninga, hva sitter vi igjen med da? Den ene tingen vi sitter igjen med er dette:
Sitat av newuser Vis innlegg
Definitivt FOR i de aller groveste sakene(Breivik, drap på tilfeldige for morro skyld etc.).
Vis hele sitatet...
Du mener at "de verste" bør drepes, men hvorfor de akkurat bør drepes, det fremkommer ikke av sammenhengen. Det er ikke et argument, men i beste fall en påstand. Kanskje heller et ønske fra din side. Et totalt ubegrunnet ønske, presentert som en selvfølgelighet. Dette har altfor mange før deg ytret, men ingen har så langt forsvart ønsket sitt på koherent vis.

Den andre tingen vi sitter igjen med er dette:
Sitat av newuser Vis innlegg
Dagens straffenivå er jo helt horribelt, f.eks. 11 år for å knivstikke noen til døde uten nødverge.
Hvis jeg kommer i en situasjon der jeg er redd for at jeg kan bli hardt skadet/få varige skade vil jeg definitivt gå for å drepe vedkommende, heller sone noen år enn å gå ødelagt resten av livet.
Vis hele sitatet...
Altså, du vil vekk fra rehabiliteringsmodellen som har gitt oss såpass fredelige forhold her på berget, og vil heller omfavne et brutalt strafferegimet med alt det medfører av lidelse for alle parter, mer desperasjon, vold, kriminalitet og uro generelt. Se på verden! Hevn funker ikke. Hensikten er ikke å gi deg som offer oppreisning, men å sikre og forbedre samfunnet. Det går ut over ditt personlige behov for hevn. Tough luck.
Forøvrig vil jeg legge til at jeg har full forståelse for et ønske om hevn. Jeg kunne endog selv ha funnet på å ta hevn i gitte situasjoner. Men det ville være feil av staten å gjøre det for meg, og det ville være enda mer feil av staten å la meg slippe unna med det.

Det er en grunn til at kriminologi er et helt akademisk fagfelt. Grunnen er, overraskende nok, at kriminologi er komplekst. Det er noe vi som sivilisasjon har innsett i løpet av noen tusen år med prøving og feiling. Like faens fordømt er disse ugjennomtenkte, kortsiktige og enkle patentløsningene tydeligvis å foretrekke.

Hvor arrogant skal man egentlig være når man avskriver all empiri uten å engang se på den, for så å kaste ut egne og ubegrunnede preferanser i et spørsmål om liv og død?
Sist endret av Myoxocephalus; 14. april 2020 kl. 08:47.