View Single Post
Sitat av Gubbenzonker Vis innlegg
Poenget er enkelt. Vi blir kvitt en morder. Han får ikke drept igjen. Han opptar ikke en dyr fengselsplass i flere tiår.
Vis hele sitatet...
Nå er det flere kildebelagte velargumenterte innlegg i denne tråden, som sier at dødsstraff og staffasjene rundt dette er dyrere, enn å la fangen sitte livet ut i cella. Så økonomiargumentet faller i grus. En annen ting, som taler imot, er alle de som blir uskyldig dømt. Det er også tilfeller der personer har fått dødsdom, men senere blitt frikjent. Dette er høyst problematisk, spør du meg!

Altså jeg har selv perioder, der jeg kan forsvare dødsstraff. Men da gjelder det i noen få enkeltsaker, der det ikke eksisterer tvil om skyld, gjerningen er av en særdeles hensynsløs og psykopatisk art og denne personen antageligvis vil være et mareritt i fengslet. Men andre ganger er jeg også mot dødsstraff, også i disse tilfellene.


En tanke som har slått meg en del ganger, er at vi kanskje kunne ha lært noe fra disse fangene også. Altså hvorfor de ble slik de ble.

Ellers blir livet til de etterlatte fra offeret så mye bedre etter dødstraff? Jeg tviler på akkurat det.