View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er det noen som vet hvorfor de forskjellige eksponeringsterapiene ikke virker for alle med ptsd? Vet om flere med ptsd som ikke får komme i traumebehandling som EMDR og NET med begrunnelse om at de ikke er stabile nok for behandling. Hva kan de gjøre for å bli stabile?
Vis hele sitatet...
Har tenkt på det med EMDR jeg også, men jeg regner med det passer best for de med et enkeltstående, eller noen få, avgrensede traumeopplevelser. Og så lurer jeg litt på hva som egentlig skjer i EMDR, om det kun er desentitisering gjennom eksponering eller om det skjer noen reel prossering av traumeminnet. Jeg skjønner ikke helt hvordan det funker.

Er det evt. noe de selv kan gjøre for å bli mer stabil? De følger behandling poliklinisk, men det virker mer rettet mot å opprettholde rutiner, døgnrytme og hverdagsfunksjoner fremfor å jobbe med det som gir dem mareritt og elendighet. Men da demper de jo bare symptomer. De jobber ikke med det som skaper symptomene. Hvorfor får de ikke hjelp?
Vis hele sitatet...
Man bør vel ha som mål å gå inn i kjernen og reorganisere minnene/opplevelsene, tenker jeg, hvis man skal bli bedre på lang sikt. Problemet er jo at det er ganske intenst å gå gjennom, og kortsiktig kan man få det mye verre. Så det kan tenkes de du kjenner er vurdert til å være for ustabile til å takle det nå, jeg vet ikke. De burde vel uansett hatt en dialog med behandler om hva som er planen på sikt. Symptomdemping kan vel ikke være det eneste de har å tilby. Hvis de føler de ikke kommer videre så ville jeg byttet behandler. Har man mulighet, så ville jeg anbefalt privat psykolog. Dessverre.