View Single Post
Skal ikke konkludere i saken fra Sverige, men 6 tapte liv sålangt i år, der politiet har løsnet skudd. Det er for høyt. Det er kommet ganske mye forskjellig informasjon fra vitner og fra politiet så det gjenstår å se hva konklusjonen blir. Når det gjelder hvor mørkt det var så sier vitner det var begynt å lysne ute når skytingen fant sted.

Generell bevæpning av politi er ikke noe jeg ønsker som en varig løsning i Norge. Historisk så er det svært få episoder der politi i tjeneste er skutt og drept. Om politiet ikke er bevæpnet når det oppstår situasjoner der noen har våpen så tvinges politiet til å bruke myke metoder for å løse situasjonen. Det kan være å kalle inn forsterkninger, forsøke å stoppe kjøretøy etc. Det vil i de aller fleste tilfeller være langt å foretrekke slik jeg ser det. Nå får vi jo også en prøveordning der strømpistoler skal testes ut, og det tror jeg vil være en veldig god løsning i svært mange tilfeller.

At politi som en regel går bevæpnet tror jeg vil føre til lavere terskel for å faktisk løsne skudd i pressede situasjoner. Og det er også viktig å forsøke å se hva som skjer med lovbrytere i slike situasjoner. Om de vet politiet er bevæpnet og frykter at politiet kan løsne skudd så blir kanskje terskelen for at kriminelle løsner skudd mot politiet senket.

Det siste vi trenger er cowboyfilmscener i det offentlige rom der det blir shut out mellom "politi og røver". Det øker sjansene for dødelig utfall og det øker også sjansene for at uskyldige rammes av streifskudd, bomskudd eller bare ved å være på feil plass til feil tid.

Nei til generell bevæpning og ja til strømpistoler. Så får de heller gi politistudentene flere timer i hvordan konflikter kan løses uten skarpe skudd og hvordan teaser gun brukes mest mulig effektivt.
Sist endret av random67489; 4. august 2018 kl. 01:16.