View Single Post
Cannabis nå og i fremtiden.

Hei! Jeg er en mann i første del av det vi kaller "livet". Jeg bor i Bergensområdet, og har bodd her hele livet. Jeg er veldig langt i fra under gjennomsnittlig intelligent, og har et åpent sinn. Miljøet jeg omgås blir ikke definert som et "narkomiljø", av grunner jeg kommer tilbake til senere. Likevel nyter jeg cannabis. Ingen kan se på meg at jeg tar i bruk dette stoffet. Jeg kler meg normalt, oppfører meg normalt og lever et normalt liv. Er jeg kriminell? Neppe, jeg ville aldri gjort noen noe vondt. Jeg er et fritt menneske som lever i harmoni med andre frie mennesker. Jeg passer på meg selv. Uavhengig av hvor mye jeg passer på meg selv og mitt, og hvor fri jeg føler meg, er jeg per definisjon en kriminell. Jeg har gjort lovbrudd flere hundre ganger, uten å skade en eneste person. Alle disse lovbruddene jeg har gjort, har ikke gått på bekostning av en eneste sjel der ute. Jeg har kjøpt og brukt cannabis.

Hvis jeg skal tenke veldig bredt over hvordan situasjonen faktisk er, gjenspeiler de følgende setningene virkeligheten til punkt og prikke: Jeg er et fritt menneske, jeg utfører en handling som ikke går på bekostning av noen andre enn meg selv. Denne handlingen er straffbar. Det er en forbrytelse, selv om jeg ikke på noen måte påvirker noen andre i dette samfunnet. Jeg er kriminell, fordi loven sier det. Dette er vel kanskje for at jeg ikke skal skade meg selv tenker kanskje du, men er du egentlig klar over hvilke effekter cannabis har på kroppen? Har du, som styrer og bestemmer, noen anelse om hvordan dette stoffet fungerer? Hvis du har det, og fortsatt mener at dette stoffet er for farlig til å tas inn i samfunnets varme, er det nemlig DU som er kriminell, som lar alkoholen florere i samfunnet som den gjør i dag. 600.000 dør av alkohol hvert år i Europa. Hvor mange dør av Cannabis hvert år?- Ingen, i verdens historie. Cannabis har den naturlige reguleringseffekten, at dersom man tar for mye, så sovner man.

Menmen, det er vel kanskje ikke de fysiske skadene det står på. Det handler vel om hvordan mennesker kan fungere i et samfunn påvirket av dette stoffet. Nedsløving av befolkningen..! Godt tenkt. Nei, det får være grenser. På samme måte som man kan bruke og misbruke alkohol, kan man bruke og misbruke cannabis. Man kan også bruke og misbruke nesespray, kaffe og tobakk. For å ta tobakk som eksempel, dør 7.500 personer i Norge hvert år som følge av det. Uansett, basert på deres teorier og undersøkelser, kan dere ikke i deres villeste fantasi forstå hvordan en cannabis-rus kjennes. Man ser ikke rosa-elefanter, eller får ukontrollerte orgasmer i tide og utide. Tankene blir dypere, opplevelsene sterkere, og minnene ofte bedre. Dette sier jeg basert på egne erfaringer og kunnskap om emnet. Egne opplevelser.

I de årene jeg har tatt i bruk cannabis, har jeg enda ikke prioritert cannabis fremfor viktige ting som skole, jobb, sosialisering eller familie. Enkelt og greit fordi cannabis styrer ikke meg, men jeg styrer min egen bruk av cannabis. Tidligere nevnte jeg noe om det ikke-kriminelle miljøet jeg lever i. Mine venner og bekjente er oppegående personer med mål og ambisjoner. Personer som har utdanning, personer som er i full jobb. Disse personene klarer samtidig som de lever et "normalt liv" å nyte en joint når det passer. Fremfor å se på fotballkamp med et par pils, ser vi gjerne på fotballkamp med en joint. Det blir alltid like god stemning, og vi har 100% kontroll- i motsetning til hva vi ville hatt i en alkoholrus. Jeg ønsker ikke å kriminalisere alkohol, men avkriminalisere stoffet som utgjør mye mindre skade for samfunnet.

Et vesentlig argument i legaliseringsdebatten har vært at cannabis kan være starten på en mer alvorlig ruskarriere. Hvis dette er noe som er forsket på, legger jeg meg helt flat. Det er da man må ta tak i problemet. Og hva er egentlig problemet?- Jo, de prioriteringsdyktige menneskene som for eksempel meg selv må inn i harde kriminelle miljøer for å få tak i dette fantastiske stoffet. Personer som har lett for å bli påvirket, blir i hvert fall påvirket i slike miljøer. De er jo allerede kriminelle når de røyker hasj, så hvorfor ikke bli hakket mer kriminell? hva er forskjellen? Narkotika er jo narkotika sier den store røde boken. Du tenker kanskje at avkriminalisering/legalisering av cannabis vil føre enda flere inn i disse harde rusmiljøene, og skape et enda større overdoseproblem. I Amsterdam, der de har et fungerende system for å lovlig nyte cannabis, har antall overdoser minket etter legaliseringen. Hvis ikke flere enn meg ser en knall rød tråd mellom legalisering og mindre overdoser, les forrige setning enda en gang.

Selv kjenner jeg utrolig mange som har et sunt forhold til cannabis, og vet at antall brukere er skyhøye i forhold til hva politiet tror. Flesteparten av dagens ungdom har prøvd cannabis 1-3 ganger. Denne kurven går bare en vei, og det er oppover. Hvilken hinnsides ressurssløsing av politiet, spør du meg! Hva med å bruke politiets ressurser på personer som driver ulovligheter av en mye høyere alvorlighetsgard? Disse frie borgerne som ikke representerer noen fare for seg selv eller andre blir stemplet som kriminelle av myndighetene. Sjansen for at din sønn eller datter over 17 har prøvd cannabis vil jeg gjette er tilnærmet 50%. Uansett hvor mye du gjerne vil la den trangsynte holdningen skyve deg enda lenger bak i den trange nekteboksen, fikk du med deg forrige setning og jeg slipper å gjenta den. At dette er en negativ kurve kan jeg være enig med. Men det er i så fall kun basert på dagens lover, som gjør ditt barn kriminelt. Det gjør også at ditt barn må inn i kriminelle miljøer for å få tak i det. Cannabis er ikke definisjonen av narkotika! Å kalle cannabis for narkotika er det samme som å kalle en maur for et pattedyr.

Til slutt vil jeg gå inn på den medisinske delen av denne debatten. De eneste rusmidlene i verden som er mer brukt enn cannabis er alkohol, nikotin og koffein. I Europa på 18- og 1900 tallet var cannabis til medisinsk bruk. Planten ble brukt som beroliggende middel og smertestillende. Det har også i senere tid vært utprøvd som øyendråper, og mot bivirkninger som følger av kreftterapi. I tillegg til å øke matlysten hos AIDS-pasienter, motvirker den kvalme og reduserer ubehaget ved grønn stær. For eksempelvis hos MS-pasienter kan cannabis øke livskvaliteten til disse menneskene, og gjøre hverdagen lettere (Redusert spasmer og smerter). I Norge ble cannabis solgt lovlig på apotek frem til 1965 mot søvnløshet, astma, nervøsitet og smerter. Hvordan kan myndighetene ha den ekle holdningen og stoltheten at de fortsatt i 2013 definerer denne urten som et narkotikum? Jeg mener det absolutt er på tide å revurdere denne plantens plass i samfunnet.