View Single Post
Sitat av Drachir Vis innlegg
Håper situasjonen løste seg for deg TS.

Jeg vil på generelt grunnlag nevne at dersom fastlegen gir sykemelding på grunn av et samlivsbrudd og at ting er litt kjipt i forbindelse med det, begår han et lovbrudd. Fastlegen har plikt til å forvalte offentlige midler i sykepengeordningen i tråd med lov og forskrift. Et misbruk av ordningen kan få alvorlige konsekvenser for fastlegen, og kan i verste fall resultere i en supensjon av retten til å sykemelde. Personlig må jeg si jeg synes det er uetisk av en person å forsøke å få arbeidsgiver og det offentlige, og dermed skattebetalerne, til å betale lønnen hans fordi han synes det er litt kjipt å være på jobb etter et samlivsbrudd. Lovteksten nevner eksplisitt at sosiale forhold ikke utløser noen rett til sykepenger, og det er en grunn til det. De aller fleste går gjennom samlivsbrudd, det er en naturlig del av livet. Med mindre det utløser en uttalt depresjon eller liknende er det ingen grunn til at andre skal betale vedkommende penger så han slipper å gå på jobb. TS situasjon er selvsagt noe spesiell, men jeg vil si de forventninger andre i tråden her viser om å få penger for å bli hjemme ved et samlivsbrudd er overraskende.
Vis hele sitatet...
Er du helt på nett ? Selvfølgelig er det mange grunner til å få sykmelding som ikke kan forklares ut i fra juss og din personlige kyniske oppfatning. Jeg vil anbefale deg trådstarter og dra til lege for å få vurdert din arbeidsevne, iallefall ikke hørt på det pisset der.
Sist endret av moonlord; 8. desember 2016 kl. 00:06.