View Single Post
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Nå er jo Norge et av landene i Europa med flest unge boligeiere. Tviler på at alle disse får hjelp til kjøp av bolig. Sammenligner du også antallet som leier bolig i Norge med andre Europeiske land, så ligger Norge relativt lavt på listen, og i forhold til våre naboland. 17,2% i Norge, 37,3% i Danmark, og 29,4% i Sverige. Norge er også på toppen over hvor tidlig man flytter hjemmefra, hadde flere kanskje bodd hjemme lengre ville det muligens vært enklere å kjøpe egen bolig?
Vis hele sitatet...
Vel, det er betraktelig vanskeligere å få bolig nå til dags mtp. de som ønsker å etablere seg. Det kan godt være Norge har flest unge boligeiere enn resten av Europa, men det er trolig nok ikke bare en grunn til dette. Jeg vil påstå at utbredt familie også står sterkere i enkelte europeiske land (nok mer typisk nærmere øst-europa), og dermed kan dette bli satt i fokus for en del unge. Utdanning, jobb og lønn er jo også helt klart reelle faktorer.

Poenget her er uansett ikke at siden vi har flere unge boligeiere enn Europa, så er alt bra som det er. I den artikkelen du selv lenket, så sier de jo også at færre unge kjøper bolig. Ergo, det er en trend at færre og færre unger får muligheten til å kjøpe bolig. Det sier jo litt når SSB selv påstår at halvparten av unge boligkjøpere får foreldrehjelp.


Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Studere selv på universitet og betaler 500kr per semester, og hvis jeg hadde måtte flyttet for å studere så hadde jeg fått 40% av studielånet omgjort til stipend ved fullført studie. I tillegg har du gode ordninger med lånekassen mtp utsettelse av lån etter endt studie o.l. Synes ordningen vi har nå er kjempebra. Hva er alternativet? Gratis studentbolig? 100% stipend ved endt studie? Tror ingen av disse ordningene ville fungert i praksis.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å redegjøre for hva alternativet burde være.

Jeg mener i alle fall at å gå ut av ferdig utdanning med et par hundre tusen i gjeld gjør det desidert vanskeligere for unge å etablere seg. En mulig endring kunne bl.a. vært gratis studentbolig, det ville spart enormt for de som tar høyere studier. Dermed kunne den deltidsjobben de fleste har på sida blitt brukt til å samle opp nok egenkapital for boliglån senere, ovenfor å gå rett til bokostnader under studieperioden. Jo snarere de unge blir etablert, jo snarere vil de gi tilbake til samfunnet. Dermed kunne jo en slik praksis fungert.