View Single Post
Etter at jeg fikk diagnosen ADHD og legen min startet opp med medisinering, det har gjort underverker for meg. Det er mange norske leger som nekter å skrive ut annet enn Ritalin og Concerta. Verken Ritalin og Concerta fungerte for meg, fikk bare masse angst, jeg ble helt låst inne i hodet mitt og de nedturene jeg fikk var helt forferdelige. Nå er jeg så heldig at jeg har en lege som er fra USA, så han er litt rund i kantene og villig til å prøve ut annet enn Ritalin og Concerta. Akkurat nå bruker jeg Elvanse, det ble gjort lovlig i 2014. Men, du må søke helfo om blåresept for Elvanse. I Ritalin og Concerta er det Metylfenidathydroklorid, men i Elvanse er det Lisdeksamfetamin og det funker bedre for meg! Legen min mente at medisiner som Ritalin og Concerta var medisiner som var på vei ut. Det er utrolig mye legen din kan søke om hvis ikke Elvanse, Ritalin eller Concerta fungerer. Du har Metamina, Adderall, Attentin, Dexamfetamine, Dexedrine, Strattera og sikkert masse mer som jeg ikke husker nå. Jeg pleide å bruke Ritalin Depot, etter 2 timer var jeg superkonsentrert, men det varte bare i 2-3 timer også begynte jeg å oppleve nedturen. På Elvanse føler jeg ikke at jeg får en såkalt ''peak'' den holder meg stødig fra 07.00 til 16.00 da jeg er ferdig på jobb, men du merker at det fortsatt fungerer. Ifølge felleskatalogen skal virketiden være helt opp til 13 timer, men etter 6-8 timer da dabber det ut sakte men forsiktig. Uten medisiner kan jeg bare glemme å se en film eller lese en bok. Hvis noen snakker til meg når jeg ikke har tatt medisiner, da er det som en elv renner gjennom hodet mitt med alt det de forteller meg.... Kjøpte ny seng her om dagen og jeg klarte faktisk å skru opp senga uten et eneste raserianfall. Uten medisiner vil jeg ikke snakke med andre mennesker, jeg kan virkelig relatere meg til det NUFFI skriver.