View Single Post
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Å lese det du skriver er som å se hvordan jeg selv ville beskrevet meg selv.. jeg har dog ingen ADHD diagnose, har også blitt såppas gammal at det ikke har noe å si (godt inn i tredveåra)..

jeg klarer overhode ikke å organisere noe som helst. driver med noe i noen minutter, kobler helt ut og starter med noe annet noen minutter osv osv.

har også samme problemet sosialt som du beskriver. jeg snakker som en foss, avslutter folks setninger. prater fort. ord kommer ut i feil rekkefølge. snakker før jeg har tenkt ferdig. faktisk såppas ille at jeg "vandrer" mens jeg selv forklarer noe å ikke husker hva jeg snakker om, dette kan dog være noe anna. men fokuset forsvinner.

å sitte på cafè er et sant helvette. følger ikke med på de jeg er sammens med etc. blir for mye å prosessere så zoomer helt ut. dette er hemmende. klarer heller ikke å sitte stille, skifter sittestilling fler ganger i minuttet..



godt å lese at fler har det litt som meg (dette var dog mye OT)
Vis hele sitatet...
Bra du føler det sånn at du er såpass gammel (i 30-åra) at det ikke har noe å si om du har ADHD-diagnose eller ikke. Jeg er nok noe eldre enn det, og føles utrolig godt å endelig ha fått en diagnose å henge ting på! Men, det viktigste er at man er fornøyd med situasjonen som den er .. Men, OT ? Alt for gammel te å skjønne det der jeg vettu.

Sitat av Ambryo Vis innlegg
Ja godt oppsumert av NuffiPi, kjenner meg godt igjen. Tok selv den nevropsykologiske prøver for litt over 1 års tid siden, og var ingen bombe at jeg hadde ad(h)d. Har vel vært sånn så lenge jeg kan huske uten å gjøre noe særlig ut av det, ting ble på en måte bare normalt og tilvendt for meg opp gjennom årene. Men det jeg har lagt merke til er at fokuset ble dårligere etter jeg fyllte 18/19, sliter mest med å få med meg ting og tekster, og merker jeg ofte skummer igjennom.

Korttids hukommelsen er kritisk dårlig, men er usikker på om det alene er adhd som har skylden. Jeg er nå i en fase der jeg vurderer å takke ja til medikamenter selvom det ike frister veldig. Som NuffiPi og sikkert mange andre sliter jeg veldig med søvnen, og har mye rastløshet og stress i kroppen til enhver tid. Hvordan er det med de vanligste sortene som concerta, elvanse, ritalin osv? Kan man for eksempel ta dem ved behov et par ganger i uken? Å spa på med sentralstim når pulsen sjelden er under 90 og med mine utfordringer på søvnfronten virker jeg som en dårlig ide...
Vis hele sitatet...
Medisinering er noe du må diskutere med spesialist. Men både Concerta, Elvanse og Ritalin er sentralstimulerende medikamenter. Conserta og Ritalin er medikamenter med virkestoff Metylfenidat. Elvanse består av virkestoff Lisdeksamfetamin. Før oppstart av behandling evalueres pasientens kardiovaskulære status inkl. blodtrykk og puls. Pga farene for alvorlige bivirkninger, skal oppstart skje med lavest mulig dose, opptrapping skal skje gradvis, og fortrinnsvis med en ukes mellomrom. Både for rask opptrapping og for brå nedtrapping/seponering kan forårsake svært alvorlige bivirkninger. Sentralstimulerende medisiner er derfor ikke egnet til sporadisk bruk ved behov. Men som sagt, utprøving må skje under oppsyn av spesialist. Når man har oppnådd tilfredsstillende effekt med lavest mulig dose, kan forskrivningsrett overføres til fastlege under veiledning av spesialist. Hvilke medikamenter man kan få utskrevet, avhenger av om man har en forhistorie med rus, da de aller fleste medikamenter mot ADHD har misbrukspotensiale.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Takket være deg må jeg ringe legen senere.
Det du skriver beskriver meg nesten 100% og har alltid trodd at det "bare er sånn" (har en oppvekst som egentlig tilsier at det skal være litt kaos der oppe).
Alt fra angst/uro via de sosiale settingene du beskriver til effektivitet.
For ett par år siden måtte jeg kjøpe 2 skjermer til pc-en fordi jeg ikke får gjort nok på en gang med bare en skjerm og har i skrivende stund rundt 60 faner åpne i chrome siden jeg konstant hopper over til noe nytt midt i noe annet og glemmer hva jeg egentlig holdt på meg.
Vis hele sitatet...
Ja, veldig lett å kjenne seg igjen, når man får beskrevet symptomer! Råder deg til å kontakte lege, å få utredning. Har i likhet med deg, gjennom hele livet, tenkt at jeg bare er sånn! Lykke til!
Sist endret av NuffiPi; 5. november 2016 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.