View Single Post
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
jeg skulle bare ønske flere kristne var som Superspurv over her,
Vis hele sitatet...
Interessant nok har jeg mange flere religiøse enn ikke-religiøse venner som bruker ulovlige rusmidler, og jeg kjenner ingen personlig som er avholds av religiøse grunner. Mulig det er jeg som har en ikke-representativ omgangskrets av religiøse, hva vet jeg. De er i alle fall like ulike som andre mennesker - selvsagt. Og det er en innstilling jeg bestreber meg på å møte folk generelt med, selv om alle mine menneskelige instinkter jobber imot meg på det feltet.

Sitat av Sky Vis innlegg
Jeg tror ikke på spøkelser eller annen paranormal aktivitet. Det synes jeg ingen andre skal gjøre heller, med mindre man har et eller annet dypt behov for det og det hjelper en til å være et bedre menneske. Men samtidig misliker jeg litt på generelt grunnlag dette med å gjøre gode ting på dårlig grunnlag eller av dårlige grunner, så det hadde vært best om man fant alternativer.
Vis hele sitatet...
Jeg er kanskje mer pragmatisk enn deg her, på vegne av andre. For min egen del er det mer eller mindre et livsprosjekt å ikke falle for livsløgner, så jeg er enig med deg sånn sett. Å tro på noe fordi det er fint og ikke fordi det er sant, det gir bare ingen mening for meg overhodet. Men hvordan andre vil forholde seg til det? Whatever floats your boat, tenker jeg.

Ut-av-kroppen opplevelser er et akseptert nevrologisk fenomen med tilhørende nevrofysiologi.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg opplevd selv, og kan bekrefte at hjernen er fint istand til å rote til persepsjon og hukommelse helt på egenhånd.

Hukommelse er i det hele tatt en rar ting. Det er ikke noe arkiv der du spiller den samme filmen hver gang. Du opplever det på nytt i hjernen, og for hver gang du gjør det så manipulerer du det. Det er altså ikke sånn at filmen blir litt dårligere for hver gang, så du mister informasjon. Du lager filmen på nytt hver gang, og kan like gjerne legge til som trekke fra. Man kan i mye mindre grad enn man liker å tro, stole på at det du husker skjedde, faktisk skjedde, på den måten du husker det.

Påstander av overnaturlig/paranormal karakter er som regel ikke praktisk eller til og med ikke prinsipielt verifiserbare, eller så er de det men ingen eksperimenter har klart å reprodusere dem.
Vis hele sitatet...
Paranormale evner burde i alle fall være det enkleste i verden å verifisere, så å tro på det er faktisk bare teit. Eller for all del, synes man det er gøy så kjør på, men det er jo tull. Jeg har mye mindre forståelse for det enn for religion, som i det minste ikke kan verifiseres eller falsifiseres.

Jeg blir også mye mer provosert av overtro som henger seg på naturvitenskap, babler om energier og universet og påstår å kunne forklare naturlige fenomener. Det mener jeg faktisk er direkte skadelig for samfunnet. Når man i tillegg tar betalt av desperate mennesker i sykdom og sorg, da er man virkelig på min svarteliste.

Hjernen vår er en virkelighetsgenerator.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å huske. Å se mønstre og få ting til å henge sammen, også der det ikke henger sammen, er praktisk talt hjernens prosjekt hele tiden.
Sist endret av *pi; 9. januar 2021 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.