View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette høres jævlig suspekt ut, spør du meg. Hva var det i gaven?

Men det er jo god barnelærdom at det er helt trygt å sette seg på fanget til ukjente, maskerte menn, så lenge de gir deg presanger og godteri.


Jeg synes det her er litt hardt. Vi har ikke brukket ryggen på tradisjonell religion. Det er temmelig utbredt å tro på ymse guddommer, og mye tyder på at mange får bra ting ut av det i livet sitt. Jeg er ikke religiøs jeg heller, men å redusere det til en sutteklut synes jeg er en litt unysgjerrig måte å møte et fenomen som er ganske vesentlig i livet til milliarder av mennesker.

Jeg har forøvrig nøyaktig null respekt for folk som skor seg på å utnytte andres sorg og desperasjon, være seg spritister, menigheter eller kvakksalvere.
Vis hele sitatet...


Det var en pose twist. Det andre der kan du ta helt med ro, vi har aldri fulgt tradisjonelle straighte normer for noe som helst og jeg har alltid hata å sitte på fanget til folk så den lærdomen har gått meg hus forbi, gitt! Mer det at vi kødder jævlig rundt et tema som tradisjonelt er forbundet med barndoms julemagi, så han kommer, vi fjaser, han går!

Nei, religion er ikke nede med brukket rygg på den måten at kristendom fortsatt er en stor og viktig del for veldig mange. Men i veldig mange land går det den rette veien, spesielt her, hvor ikkerelgiøse utgjør en større og større andel av befolkningen, det er vel flere av oss nå. På sikt fases hele greia rundt de 3 store ut her i vesten, dog ikke i vår levetid skulle jeg tro.

Kanskje hardt, men jeg står for det 100%! det er de religiøse som tar u-svinger rundt sine egne primitive behov for å intellektualisere noe som i bunn og grunn bunner i frykten for døden, ispedd indoktrinering av foreldre fra barnsben av i mange tilfeller. Jeg ser ikke ned på enkeltmennesker som er religiøse, jeg har tillegg lest min kristendom og bibelen topper ringenes herre og Game of Thrones i fantasysjangeren, ikke uten grunn at den har vært en bestselger i 2000 år men det er ikke mye å være nysgjerrig over dette med religion spør du meg.