View Single Post
Sitat av Meget Vis innlegg
Lest en del om folk som søker hjelp med depresjon her på forumet. Jeg ser mye henvisning til medisiner og rusmidler. Jeg mener det er viktig å adressere livssituasjon først, for å se om du faktisk kan endre årsaken før symptomene. Her er noen spørsmål du kan svare på:

Har du en omgangskrets, inkluderende et par venner du kan være åpen med?
Holder deg unna problemer med rusmidler?
Har du en jobb, studie, eller seriøse interesser du kan fylle dagene dine med som du synes er meningsfylte?
Har du et nært, intimt eller romantisk forhold?
Er du i god fysisk form (trening og sunn mat)?
Har du en stabil og grei økonomi?
Har du en plan for fremtiden som er meningsfull?

Hvis du svarer nei på de fleste så bør du jobbe for å snu dette da disse punktene er veldig viktig for en normal psykisk helse og et normalt liv. Da er det ikke så rart at du føler at ting er meningsgløst og ting føles tomt. Jeg vet det kan være vanskelig å snu alt dette, men bit tenna sammen og prøv å bli litt bedre hver dag. Det kan være alt fra å ta en dusj og våkne samme tidspunkt hver morgen, selv om du ikke har noe å gjøre. Til å sette seg ned å lage noen mål for fremtiden, selv om du har jobb, dame, god helse, osv. Sammenlign deg selv kun med hvordan du selv var igår.

Hvis svaret er ja på de fleste kan du tenke på om du har en depresjon. Gå til lege, der kan du bli henvist til psykolog og du kan få terapi og/eller medisiner, da det er ganske tydelig at symptomene er en årsak av et fysiologisk problem eller f.eks traumer.
Vis hele sitatet...
Det er gode tips, men det som er problematisk med de er at de setter det at personen ikke har disse punktene som årsak for at personen er deprimert, når det kan være og ofte er slik årsaken for at en person ikke har disse punktene at det er at personen er deprimert. Alt du da oppnår med å gi personen skyld i at den er deprimert, er å forverre depresjonen.


Har lagt med en dårlig illustrasjon om hvordan dette fungerer.

Om en person opplever nedstemthet, eller tidligere har vært deprimert og ønsker å unngå å falle tilbake, kan det å prøve og oppnå disse punktene være en god beskyttelse mot depresjon. Om personen allerede er deprimert burde den frøst og fremst oppsøke hjelp.
Sist endret av Skepty; 6. november 2018 kl. 23:16. Grunn: og/å