View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ting som døgnrytme og måltider til faste tider er vel alfa og omega for depresjonsbehandling. Jeg har selv jobbet med dypt deprimerte mennesker og de er utrolig hvor mye bedre dem blir bare ved å få en vanlig døgnrytme, faste måltider og lett sosialt samvær.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor drikker Jeppe? Eller OT hva er årsaken til at ting lett glir ut hos deprimerte? At døgnet snus, måltider blir vanskelig eller at det sosiale skrumper inn til ingenting eller bortimot ingenting er jo noe av problemene som går igjen hos deprimerte mennesker.

Søvnproblemer er helt vanlig. Noen sover hele tiden fordi depresjonen gjør dem så trøtt og tung i kroppen at det ikke engang nytter å forklare det eller forsøke å forklare det til folk som ikke har opplevd det selv eller er tett på andre som sliter med dette. Andre igjen får det helt motsatt, de klarer ikke sove. Og kan gå mange døgn i strekk uten søvn, hvordan tror du det påvirker døgnrytme eller kapasiteten til å lage mat eller henge med venner eller skape en ny omgangskrets?

Mat er også klassisk. Noen spiser ikke i det hele tatt, eller de spiser jo til slutt men så lite at det ikke gir næring. Andre igjen overspiser som et forsøk på å slippe fri fra tunge tanker, tankekjør eller som et forsøk på å få seg litt fra fra nedstemthet.

Synes @robhol forklarer ting veldig forståelig. Kudos for innlegget robhol. Respekt!

Det robhol sier er vel også det jeg har forsøkt å få frem i tråden, at deprimerte mennesker som ikke bare har det tungt eller har en tøff periode men som faktisk er deprimert kan faktisk ikke velge "å snu opp ned på ting". Det ligger i depresjonens natur, depresjonen spiser alt overskudd, sluker konsentrasjon, livsgnist og motivasjon. Selv for de med lett depresjon er veien videre ned mot avgrunnen farlig kort om de ikke søker hjelp eller blir fulgt opp. Og overgangene fra en fase i depresjonen til neste fase er så glidende og knapt merkbare for den som er rammet og er syk. Og nettopp derfor er oppfølging av helsepersonell ikke bare ønskelig men også det smarte valget for deprimerte. Og langt flere burde søke hjelp langt tidligere, før de graver seg ned i dritten å går fra en moderat til alvorlig tilstand.

For alle som har funnet veien ut av depresjonen på egenhånd, mucho respecto. Det må ha vært litt av en jobb og hatten av for at dere klarte det. Om dere skulle havne der igjen en gang frem i tid vil jeg likevel minne om at det ikke er noe skam forbundet med å søke hjelp. Tvert imot. Det krever mot å vise sin svakhet og sin lidelse.

@Nether klikket feil og ga deg KP. Det var virkelig ikke meiningen å gi deg KP, for jeg føler du bommer ganske kraftig i kritikken din. Innlegget mitt var ikke spydig ment, om det fremstår slik må jeg beklage, da ble jeg for opptrekt het i hodet/engasjert når jeg leste post#1 og burde ha lest gjennom mitt svar før jeg postet innlegget.
Sist endret av random67489; 6. november 2018 kl. 15:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.