View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Meget Vis innlegg
Lest en del om folk som søker hjelp med depresjon her på forumet. Jeg ser mye henvisning til medisiner og rusmidler. Jeg mener det er viktig å adressere livssituasjon først, for å se om du faktisk kan endre årsaken før symptomene. Her er noen spørsmål du kan svare på:

Har du en omgangskrets, inkluderende et par venner du kan være åpen med?
Vis hele sitatet...
Knapt. Jeg har vært deprimert siden tidlig i tenårene, og har derfor ikke det største sosiale nettverket, og jeg har vært veldig tilbaketrukket mesteparten av livet. Jeg tror ikke jeg er alene om det, eller om vanskelighetene med å utvikle et sosialt nettverk "på etterskudd".

Jeg har også erfart at mange trekker seg unna og ikke orker deprimerte, som for eksempel sett her: https://www.nrk.no/ytring/tungsinn-smitter-1.14274993 (boo motherfucking hoo)

Sitat av Meget Vis innlegg
Har du en jobb, studie, eller seriøse interesser du kan fylle dagene dine med som du synes er meningsfylte?
Vis hele sitatet...
Jobb, men som tidvis er veldig vanskelig å konsentrere seg om i dårlige "perioder" når motivasjonen er ca. 0% og konsentrasjonsevnen svikter.

Sitat av Meget Vis innlegg
Har du et nært, intimt eller romantisk forhold?
Vis hele sitatet...
Nei, og det har vært en kilde til mer depresjon. Hvis generell sosialisering allerede er vanskelig, er ikke dating-livet særlig enklere da "kravene" som stilles av alt og alle er drastisk mye høyere. Med mindre noen starter en "Date a Depressed Bastard"-veldedighet er dette også et noe suspekt råd å gi. (Om de gjør det: hmu. )

Sitat av Meget Vis innlegg
Er du i god fysisk form (trening og sunn mat)?
Vis hele sitatet...
Nei, har aldri vært det, og det kommer aldri til å skje uten store endringer i tilstanden min. Igjen tror jeg dette går igjen for mange. Man legger ikke ut på joggetur når "energibudsjettet" for dagen er brukt opp det øyeblikket man står opp, eller på dagens mange gjøremål som man ikke kommer unna.

Sitat av Meget Vis innlegg
Hvis du svarer nei på de fleste så bør du jobbe for å snu dette da disse punktene er veldig viktig for en normal psykisk helse og et normalt liv. Da er det ikke så rart at du føler at ting er meningsgløst og ting føles tomt. Jeg vet det kan være vanskelig å snu alt dette, men bit tenna sammen og prøv å bli litt bedre hver dag. Det kan være alt fra å ta en dusj og våkne samme tidspunkt hver morgen, selv om du ikke har noe å gjøre. Til å sette seg ned å lage noen mål for fremtiden, selv om du har jobb, dame, god helse, osv. Sammenlign deg selv kun med hvordan du selv var igår.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er noe de aller fleste er klar over, det er uendelig mye lettere å gi disse rådene enn å etterleve dem. Jeg skjønner at de er godt ment, men de er ubrukelige for alle som er deprimerte i en ikke-triviell grad, om ikke alle punktum. "Skaff en stabil økonomi", "skaff energi til å *" er ofte ting man blir, om du unnskylder uttrykket, forpult lei av å høre. Det går litt i samme bane som "why don't poor people just buy more money".

Sitat av Meget Vis innlegg
Hvis svaret er ja på de fleste kan du tenke på om du har en depresjon. Gå til lege, der kan du bli henvist til psykolog og du kan få terapi og/eller medisiner, da det er ganske tydelig at symptomene er en årsak av et fysiologisk problem eller f.eks traumer.
Vis hele sitatet...
Legebesøk/medisiner/terapi er en god idé, og det er dumt å la være hvis det er mulig. Når det er sagt, er det svært lite som er "tydelig" med depresjon/MDD. Det er en komplisert, dårlig forstått sykdom som det er vanskelig å diagnostisere og behandle.

Medisiner er verdt å prøve, men det er et uheldig faktum at de hjelper relativt få. Terapi er også nyttig for mange, men er svært langt fra pålitelig. Selv har jeg prøvd 4-5 medikamenter og vært hos en psykolog og en psykiater for samtaleterapi uten at noe av dette har hjulpet, men det er også mulig at jeg bare har vært spesielt uheldig. Jeg vil likevel anbefale på det sterkeste at alle det gjelder gir det et forsøk, for foreløpig er det det som gir de beste sjansene.