View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Så man er kun deprimert dersom man ikke makter å gjøre noe som helst? Snakk om gatekeeping. Hvordan du velger å definere depresjon er heldigvis fullstendig irrelevant.

Klinisk skiller man mellom lett, moderat og alvorlig depresjon - satt av en klinikers vurdering basert på samtale, gjerne supplert med en gradert, standardisert skala som benytter andre parametre enn det snevre bildet du presenterer av depresjon. Følgelig vil pasienter i klassen mild- og moderat depresjon godt kunne ha nytte av disse tipsene.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner veldig godt til definisjonen på depresjon og gradene av depresjon - men om du idag har en moderat depresjon så kan du imorgen ha depresjon som er svært alvorlig. Man kan ikke tenke seg ut av en depresjon. Og for folk som er deprimerte vil det være en stor sikkerhetsventil å gå til fagfolk som kan følge med å se at ting går den rette veien. Det er ikke lett å merke selv når din grad av depresjon glir over i den neste og folk har altfor lett for å bli gående for lenge med depresjoner uten å søke hjelp fordi de tror at det går over, at de skal løse deg på egenhånd eller de følger råd fra en selvhjelpsbok etc.

Problemet blir jo plutselig mye større om og når depresjonen får utvikle seg uten at det satt inn tiltak mot depresjonen. Derfor er det alltid lurt å be om hjelp så tidlig som mulig om noen mistenker at de er deprimert.



Sitat av Nether Vis innlegg
Trådstarter forteller heller ingen om å ta seg sammen, men anbefaler å ta en titt på en fornuftig liste og se hvilke av kriteriene man oppfyller. Deretter anbefaler han å jobbe mot disse målene gradvis. Jeg er ikke helt enig i måten han presenterer forslaget på, men prinsipielt er det veldig fornuftig. Som motsetning presenterer du et alt for snevert bilde av depressive mennesker og avslår hele tankegangen hans basert på dette bildet. Det er svært kontraproduktivt.
Vis hele sitatet...
Jo indirekte gjør han faktisk det, hans liste fremstår som nøkkelen til å bli frisk av en depresjon, og er du da ikke frisk har du ikke fullført lista og kan dermed takke deg selv for at du er deprimert.

Jeg snakket med store bokstaver ja, både fordi jeg hadde det veldig travelt med å få sagt mitt i tråden og for å få frem viktigheten av å søke hjelp hos fagfolk først. Og post#1 sier jo eksplisitt at folk bør FØRST følge rådene hans før de tenker på å kontakte fagfolk. Helt feil tilnærming og det kan i verste fall sende folk så langt ned i depresjonen at de ender opp som suicidale eller i en så dyp depresjon at det vil ta svært lang tid å komme ut av det selv med hjelp fra fagfolk og adekvat medisinering.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hvem gjør deg til talsperson for alle deprimerte? Og det er ikke snakk om å gjøre alle disse tiltakene i ett jafs, men sakte men sikkert jobbe seg mot et bedre liv.
Jeg sleit selv ganske tungt i en periode av livet mitt, og råd som disse her var med på å utgjøre forskjellen slik at jeg til slutt kom meg ut av det. Så vennligst ikke komme her og si at dette ikke hjelper for noen.
Vis hele sitatet...
Det handler om å gjøre ting i rett rekkefølge. Depresjon er en alvorlig lidelse og det er helt klart en lidelse om bør følges opp av fagfolk.

Ts anbefaler jo deprimerte folk å jobbe med listen hans fremfor å søke hjelp hos lege. Det er ikke bare et dårlig råd, det kan være direkte skadelig.

Mange sliter tungt i livet eller i perioder av livet. Men det å slite er ikke synonymt med en depresjon. Alle har pluss og minusdager. Å avdekke om man er melankolsk eller deprimert er ikke noe folk bør kjøre en selvtest på, det er noe fagfolk bør teste. Både for å sikre rett diagnose men også for å avdekke evt. grad av depresjon. Slik at det journalføres og kan brukes som et målepunkt senere for å sjekke om behandling og medisinering gir ønsket effekt eller om depresjonen går fra vondt til verre.

Det handler ikke om at jeg forsøker å være stemmen til de deprimerte, det handler om at jeg reagerte på en tråd og et hovedinnlegg som kommer med råd som kan være skadelig for folk.

Jeg ville reagert på samme måte om noen startet en slik tråd for de med "klumper i bryst eller pung?" Ikke gå til lege mens spis bark fra eiketre mens du synger Ja Vi Elsker høyt og snurrer rundt tre ganger med høyre fot hevet i luften. Det betyr ikke at jeg avskriver alternative behandlingsmetoder, men de må komme som et tillegg til skolemedisin, ikke som et alternativ. Og slik er det med rådene til ts også. Det er fint å ha mål å jobbe mot, og flott at folk tar ansvar. Men deprimerte mennesker må ikke starte der for det kan være skadelig. Først hjelp fra fagfolk, så kan du justere dine mål og den retningen du ønsker for livet ditt.
Sist endret av random67489; 6. november 2018 kl. 04:05.