View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nei dette er ikke gode tips, det er jo bare en ny vri av den som veldig mange deprimerte får slengt midt i trynet; "ta deg sammen" eller "du må stå på litt".

Det er ikke sånn verden er beklager. Deprimerte mennesker kan ikke ta seg sammen, like lite kan de snu opp ned på hele livet for å bli bedre slik som ts foreslår i post#1.

Om du makter å gjennomføre den smørbrødlista tross depresjon da var du nok ikke deprimert i utgangspunktet, da har du bare vært lei deg.



Ja folk må ta ansvar for eget liv, det har du helt rett i. Men det er noe med rekkefølgen og måten det må gjøres på. Folk som alt ER deprimerte må komme igang med behandling av depresjonen først og fremst. Få hodet over vannet. Dette gjøres gjerne i kombinasjon av terapi og medisinering. Men det er en viktig fase og må ikke undervurderes. Det er her de tunge løftene starter. Å komme såpass ut av det sorte hullet at det er mulig å få på plass et minimum av gjennomføringsevne slik at det blir mulig å faktisk jobbe med seg selv og få på plass bedre rutiner.

Slik ts formulerte post#1 så anbefaler han deprimerte folk å forsøke å starte egenbehandling fremfor å søke profesjonell hjelp. Og resepten fra ts er altså å analysere eget liv og gjøre de endringene som skal til for å "bli glad". Men rådene til ts de starter i gal ende. Deprimerte kan ikke starte med å snu om på alt i livet. De må starte med terapi og medisinering. Slik at de har muligheten til å gjøre endringer.

Ikke bare er dette et skrekkelig dårlig råd sett ifra helseperspektiv men worst case om noen forsøker å følge rådene til ts så ender de opp med å kjøre seg selv rett ned i det sorte hull - og blir kanskje suicidale på toppen. Implisitt i disse rådene ligger det jo også en lett fordømmelse over folk som sliter med depresjon - det er din egen feil at du er mentalt syk.

Nei, det er ikke folks egen feil at de er deprimerte. Og selv mennesker som forut for sin depresjon kunne krysset av alle de "rette" kryssene i post#1 så kan de bli deprimerte. Psykiske lidelser diskriminerer ingen. Det rammer alle samfunnslag, og kan ramme både meg og deg og ts uansett hvor innbitt vi er på å følge "mental hygiene råd".

Jeg blir så provosert av tråder som dette her altså. Kjenner at det koker i hele meg nå.
Vis hele sitatet...
Hvem gjør deg til talsperson for alle deprimerte? Og det er ikke snakk om å gjøre alle disse tiltakene i ett jafs, men sakte men sikkert jobbe seg mot et bedre liv.
Jeg sleit selv ganske tungt i en periode av livet mitt, og råd som disse her var med på å utgjøre forskjellen slik at jeg til slutt kom meg ut av det. Så vennligst ikke komme her og si at dette ikke hjelper for noen.