View Single Post
Sitat av doseren Vis innlegg
Om en del narkotiske stoffer, som hasj, har omdiskuterte skadevirkninger, så er det etter hvert veldokumentert at steroider har klare bivirkninger som rammer mange brukere. I motsetning til mange narkotiske stoffer er dette bivirkninger som har en klar samfunnskadelig effekt og medfører en fare for andre, en junkie er stort sett ikke farlig for andre enn seg selv, mens en boler som tipper over blir en vandrende bombe.
Skal en legalisering ha effekt er det ikke nok at det selges gjennom apotek, det krever også oppfølging av brukerne og regulering av tilgang. Problemet med dette vil være at prisen blir høyere enn for smuglerstoff eller hjemmelagede varianter, noe som fører til at man fortsatt vil ha personer som inntar ukjente stoffer, feil doseringer eller ukontrollerte kurer. Jeg vil også gjerne se hvordan du ser for deg at man skal håndtere tilfeller hvor en bruker åpenbart er i ferd med å endre personlighet eller får økt aggresivitet - jeg har liten tro på at vedkommende vil kutte ut bruken fordi apoteket nekter å utlevere nye doser...
Det er også nokså utvilsomt at legalisering av steroider vil medføre økning i antall brukere - når du kan gå på apoteket og kjøpe en pilleboks som garantert gjør deg sterkere og større er det åpenbart at flere unge vil benytte seg av dette.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gå til VG for å lese klipp og lim fra ADN eller annet svada. Kilder eller dokumentasjon er fint. Studien regjeringen ba om i tidlig 2000 klarte ikke finne noen sammenheng mellom bruk av AAS og vold.