Tråd: DMT-entiteter
View Single Post
Om vi tar utgangspunkt i at vår felles virkelighet ikke er forankret i en observasjonsuavhengig ytre verden, men i stedet er forankret i nervesystemet, fører det til en rekke spørmål slik jeg ser det.

Foreksempel, hvorfor har vi søvn og hvorfor drømmer vi (hvor drømmene fungerer nøyaktig slik jeg ser for meg at verden ville fungert dersom verden var forankret i nervesystemet)?
Hvorfor er vi og alt liv rundt oss avhengig av, på en eller flere måter, å skaffe næring for å overleve (for alt liv vi kjenner til lever jo av noe)? Og vi mennesker er jo livsavhengig av en rekke ting, hvordan forklarer man behovet for blant annet luft, dersom verden rund oss er avhengig av hvordan vi oppfatter den?
Eller om man klarer å overbevise mange nok, om at på et helt spesifikt punkt på Jorda, finnes det et sted der tyngdekraften virker motsatt, vil det da være tilfelle? For om verden rundt oss er avhengig av hvordan vi oppfatter den, må det jo være mulig å endre/bryte foreksempel fysiske lover?

Eller tenker jeg i feil bane nå?
For det jeg egentlig lurer på, er vel i hovedsak, hvorfor er det så mange fysiske ting som nærmest nagler oss fast i en fysisk verden, dersom det hele bare er et resultat av prosesser som forgår i hjernen (som forøvrig også er av fysisk karakter)?


Når det kommer til hvordan den enkelte ser på og observerer verden rundt seg, er jeg helt sikker på at vi alle, i større elle mindre grad, ser og opplever omverdenen som forskjellig. Når jeg kommer inn i et rom for første gang, er gjerne noe av det første jeg legger merke til ledninger og den elektriske installasjonen, dette skyldes i hovedsak at jeg er utdannet elektriker og alltid har interessert meg for den slags. En annen person vil legge merke til helt andre ting, men man kan likevel gjøre den andre oppmerksom på ting man ser. Nettopp fordi dette er noe utenfor oss som vi kan oppfatter ut fra omtrent samme forutsetninger, i og med at vi er utstyrt med et tilsynelatende likt sanseorgan, men at verden rundt oss er "farget" av personlige interesser og overbevisninger, ja, utvilsomt.

I forhold til hvordan vi oppfatter farger, ser jeg ikke bort i fra at vi alle ser farger forskjellig (i større eller mindre grad), men vi har gjennom oppveksten blitt fortalt hvilke farger som er hva, gjennom å bli vist en farge, for deretter å bli fortalt navnet på fargen. Så hvordan den enkelte egentlig ser en farge, tror ikke jeg er så viktig for at vi skal kunne ha en noenlunde felles forståelse av farger, så lenge vi blir tillært farger som vi gjør og i tillegg er i stand til å skille de enkelte fargene fra hverandre.

Når det gjelder dualisme, tror jeg ikke på noen form for sjel, men jeg tror at vi har en ytre og en indre verden, i den forstand at jeg tror det finnes en verden som er observasjonsuavhengig, som vi alle lever i, er en del av og må forholde oss til. Samtidig tror jeg at vi alle har en personlig indre verden som farger den enkeltes syn på virkeligheten, der egne erfaringer, tillært kunnskap og medfødte interesser/egenskaper, er det som i hovedsak former den enkeltes syn.


(Håper ikke det jeg skriver blir oppfattet som usaklig, det vil i så tilfelle være ubevisst, for dette er noe jeg synes er interessant og har tenkt ganske mye på opp igjennom årene, men jeg har i stor grad tenkt i bilder, da ord på mange måter ikke strekker til. Så mulig noe av det jeg skriver kommer rart ut, men prøver bare å sett ord på tankene mine som best jeg kan, med mitt noe begrensede vokabular. )