View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Overlater til kontrollinstanser å se nærmere på disse sakene, også ta nødvendige grep. Politianmeldelse regner jeg med blir utfallet.

Det jeg finner litt uhyggelig er jo at dette kan ha foregått i relativt stor omfang i flere tiår. Når det dukker opp såpass mye grums straks noen begynner å titte i papirene. De har jo kun gått noen få år tilbake. Hva har skjedd 2-3 tiår før det? Hvor langt tilbake har politikere jukset med reiseregninger? Og kan det forklare den slappe kontrollen med reiseregninger?

For noen år tilbake var det jo også et par som hadde tusket med falske krav, andre hadde ringt spesialnummer slik at bekjente tjente penger, og dette kommer jo på toppen av all annen dritt enkelte politikerne driver med som er langt utenfor mandat og enhver form for folkeskikk og etiske linjer og noen ganger også langt utover hva som er greit i forhold til straffelov, feks tafsing og slesking rundt rekruttene i ungdomspartiene.
Vis hele sitatet...
En viktig effekt å ha i mente er at en forbrytelses nyhetsverdi avhenger av mer enn bare omfanget. Om en snekker stjeler verktøy til 60k fra sin arbeidsgiver, så er det en personalsak og et simpelt tyveri. Han mister jobben og får sin straff, men denslags småkriminalitet havner ikke engang i lokalavisa. Når en folkevalgt forsyner seg av fellesskapets goder, så er det med rette førstesideoppslag i riksdekkende medier. Men det er ikke fordi forbrytelsen i seg selv har mer alvorlige konsekvenser: Tapt utstyr til seksti tusen svir ganske bra for en bedrift med fem ansatte, men i statskassa er denslags beløp komplett uvesentlige. Det er tillitsbruddet som gjør det verre, siden de folkevalgte, slik navnet tilsier, er av folket og valgt av folket på vegne av folket. Tilsvarende er det ikke nødvendigvis veldig nyhetsverdig om en ingeniør eller regnskapsfører lurer seg ned i buksa på en midlertidig ansatt under julebordet, selv om det kan være oppsigelsesgrunn - eller endog et lovbrudd. Og om det faktisk blir en nyhetssak, så er ikke yrkestittel spesielt relevant å gjøre et nummer ut av. Om en psykolog derimot misbruker pasientforholdet, eller en prest utnytter noen i en særlig sårbar posisjon, så er det derimot mer relevant for saken - selv om handlingen kanskje i øvrighet er ganske lik.

Man kan derfor lett få inntrykk av at leger, prester og politikere og lignende er ekstremt uhederlige yrkesgrupper, men det er ikke nødvendigvis tilfelle. Vi blir bare i større grad informert om at dagens drittsekk var en X hvis det er en yrkesrolle som samfunnet forventer at har mer integritet enn andre. Jeg tar altså ikke reiseregningsjukset i forsvar, men jeg vil nok ikke bruke dette som belegg for å hevde at politkere er verre på området enn andre. Kanskje de er det, kanskje ikke.

Det mest spicy, slik jeg ser det, er at Keswari ble tatt for eksakt det samme før jul. Likevel har ikke Stortinget endra rutiner? Og representantene fortsetter å jukse på samme måte som før? Faen da, forventer de at journalistene bare slår seg til ro med å ha funnet en snylter og derfor ikke gidder å sjekke resten? Hvor naiv er det lov å være? Hele denne saken kan oppsummeres med surprised pikachu-memen.
Sist endret av Myoxocephalus; 26. oktober 2019 kl. 22:34.