View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Retten til privatliv er så grunnleggjande at det er ikkje berre norsk lov. Det er nedfelt i menneskerettskonvensjonen. Det er nedfelt i grunnlova.

Politiet skal ha skjellig grunn til mistanke før dei har lov til å ransake deg eller dine eigedelar. Så eg kan utmerka godt sjå at det er verdt å stille spørsmål ved politiet sin oppførsel i denne saka.
Vis hele sitatet...
Dette kan vel alle være enig i. Spørsmålet her er om politiet hadde skjellig grunn til å foreta ransakelsen uten videre ordre og på stedet. Ja. Skjellig grunn. Jeg har prøvd å konkretisert og komt med eksempler på hva skjellig grunn i denne sammenheng er. Det er her jeg mener politimannen kan ha hatt en annen oppfatning av situasjonen enn trådstarters versjon.

For uten nevnte faktorer som at politiet er på jakt etter lignende bil, og at dette bare var en rutinekontroll - kan trådstarter ha signalisert at det er noe han skjuler via kroppsspråk, eller andre faktorer under situasjonen vi ikke kjenner til. Med andre ord, politimannen kommer hardnakket til å påstå at hans opplevelse var slik - og trådstarter figther en kamp han har tapt før han har startet.

Ikke alle som går gjennom Nygårdsparken i Bergen blir stoppet. Likevel blir mange ransaket på stedet. Hvorfor? (Og nei trådstarter, jeg syns ikke du ser kriminell ut - tvert imot en kjekk kar).
Sist endret av reklame; 17. februar 2014 kl. 20:35.