View Single Post
Jeg har lest en god del om Irak, men aldri sett en seriøs historiker påstå at det irakiske Baath-partiet var infiltrert av CIA, hverken før eller etter kuppet i 1968. Om man går over i det mer schizo-pregede og groteskt konspiratoriske hjørnet av Internett derimot, florerer det selvsagt av påstander om at CIA har infiltrert og orkestrert hver eneste uheldige hendelse i Midtøsten, om ikke i hele verden. For bare tanken på at aktørene i Midtøsten skulle være skyld i så mye som en pære av sin egen møkk, er jo selvsagt helt absurd.
Men dine uenigheter med historisk konsensus til side: Dersom CIA ikke var involvert i kuppet, hvordan i alle dager kan du da gi dem skylden for Baath-partiets kupp og Saddams maktovertakelse?
Vis hele sitatet...
Med andre ord så har du ikke lest en dritt, og på toppen av det føler du deg morsom nok til å uttale deg om "historisk konsensus". Jeg kjenner ikke til mange vestlige historikere da jeg kommer faktisk der fra, men blant de mest kjente når det kommer til Irak, Ryan R. Gibson (PhD i internasjonal historie fra London School of Economics and Political Science) dekker dette i side 25 av boka "Sold Out? US Foreign Policy, Iraq, the Kurds, and the Cold War. Er også ganske sikker på at Charles Tripp nevner det i "A History of Iraq", men er usikker på sidetall da det er for lenge siden jeg leste den.

Og uansett hvor uenig du skulle være i Wikipedia-artikkelen, så er det et uomtvistelig faktum at Kuwait var en selvstendig og uavhengig stat, med et ønske om å forbli nettopp det, på det tidspunkt hvor Saddam aggressivt invaderte og annekterte Kuwait.
Påfallende, og ditt dårlige forsøk på en bortforklaring og ansvarsfraskrivelse for forbrytelsen over på vestlige aktører gjør ikke saken bedre. Det hele er ekstremt enkelt: Kuwait var en selvstendig, uavhengig stat som Saddam brutalt invaderte og annekterte. Dette var en grov forbrytelse mot den kuwaitiske stat og det kuwaitiske folk, som det internasjonale samfunnet gjorde fullstendig rett i å slå tilbake mot.
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg kommer ikke til å svare det samme feilargumentet fire ganger. Hvis det er såpass vanskelig å innse at du tar feil, eller eventuelt komme med noe bedre, så får det bare gå.

Og sist men ikke minst, den eneste vestlige kilden jeg fant angående Nusra's Shura-råd er Gudrun Harrer. Jeg kan gjerne lenke arabiske bøker, men Google Translate klarer tysk mye bedre enn arabisk: http://derstandard.at/2000042115011/...uer-den-Westen