View Single Post
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Utsagnet var i arabisk, så oversettelsen kommer ikke så lett fram. Likevel spesifiserte han at ulikhetene måtte til side mellom salafigruppene i Syria slik at de kan forene seg og bringe Sharia til landet. Dette, slik som forklart plenty av ganger nå, kan ikke oppnås uten at de formelle båndene mellom AQ og Nusra brytes.
Vis hele sitatet...
Dette sier ikke imot noe av det jeg har sagt. Det er en grunn til at de formelle båndene mellom AQ og Nusra må brytes for å øke sannsynligheten for å oppnå disse alliansene.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
AQ er såpass svekket fordi AQ ikke vil være AQ? Hvor mange ganger må det gjentas for deg at Nusra, AQAP, AQM og AQS fortsatt deler den samme ideologien og det samme målet? Nusras Shuraråd er Bin Ladens håndplukkede muftier. Er de "svekket" fordi de nå ikke lenger heter AQ, men fremdeles har akkurat samme modus operandi? Meget uinteressant måte å drøye et argument du tapte for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Du har tydelig begynt å svare før du har lest innlegget, for dette har jeg allerede forklart.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Vent. Så det er ingen andre måter å tolke følgende setning: "samarbeidet mellom USA og Russland blir vanskeligere når det kommer til Nusra-spørsmålet" annet enn at det betyr at det blir enklere for USA å støtte Nusra?
Vis hele sitatet...
Vel, det var jo bare halve setningen. "Nå kan … vesten … fritt fram støtte det nye Jaysh al-Fath med mindre diplomatisk bråk, ikke for å nevne at det blir vanskeligere for USA og Russland å samarbeide når det kommer til Nusra-spørsmålet.". Det er to påstander her, som begge later til å bli direkte motsagt av offentlige uttalelser som kom umiddelbart etter bruddet, som sier at absolutt ingenting har forandret seg. De er på den samme terrorlisten og er det samme målet for både russiske og amerikanske bomber.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Følger vi denne denne logikken så mener du vel at det du selv er så keen på å "presisere" ikke er objektivt og empirisk korrekt.
Vis hele sitatet...
Dette gir overhodet ingen mening.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Al-Qaedas mål er emirat, ikke kalifat …
Vis hele sitatet...
"So I say that, in general, our concern is that our umma unites either under the Words of the Book of God or His Prophet, and that this nation should establish the righteous caliphate of our umma …" – Osama bin Laden i intervju med al Jazeera i 2001.

"[AQIS] is an entity that was formed to promulgate the call of the reviving imam Sheikh Usama bin Laden, may Allah have mercy on him, to call the Ummah to unite round the word of Tawhid [monotheism], to wage jihad against its enemies, to liberate its land, to restore its sovereignty, and to revive its Caliphate." – Ayman al Zawahiri i et lydopptak publisert i 2014.

To av utallige eksempler på uttalelser fra Zawahiri og bin Laden hvor de snakker om å gjenopprette kalifatet. Dette har alltid vært et velkjent og langsiktig mål for AQ.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Dette avsnittet forklarer så jævlig mye. Sam Harris og Breitbart "kjemper mot jihadismen og islamismen ideologisk", dette er virkelig dagens. Jeg regner med at du tror du også får jihadistene til å skjelve?
Vis hele sitatet...
Jeg sa for det første "jihadismen og islamismen", ikke "jihadistene". Hva Breitbart mener vet jeg ikke, da jeg ikke leser Breitbart. Men Sam Harris er ikke i noen direkte ideologisk kamp rettet mot jihadister. Harris har i denne sammenheng påpekt nødvendigheten av at deres ideologi blir tatt på alvor og ikke avfeid som retorisk innpakning av legitim politisk misnøye; at sekulære muslimer tar opp den ideologiske kampen ved å argumentere for alternative tolkninger av islam enn hva islamistene gjør; og at alle andre liberale mennesker støtter disse i sin antiislamistiske kamp. Hensikten er altså ikke å overbevise al-Baghdadi om at han er på ideologisk villspor, men å forhindre at andre kjøper møkka som god fisk og ender i samme båt. Om du vil ha eksempler på noen som faktisk er aktive i den ideologiske kampen mot islamismen, så kan jeg nevne Maajid Nawaz, Asra Nomani og Irshad Manji.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Aha, er det at de også har spredt seg til fire andre land siden 9/11 også et "symptom" eller "tegn" på at de er svekket? At de er den største opposisjonsgruppen i Syria? At de sto bak mordet på Charlie Hebdo?
Vis hele sitatet...
Å angripe Charlie Hebdo krever ikke en mektig, velorganisert terrorgruppe. Brumunddal Rakfisklag kunne gjort det samme. Alt det krever er våpen og vilje. Et angrep som 9/11 derimot, er det omtrent ingenting som tyder på at de hadde klart å dra i land igjen. At de har spredd seg til flere land, er dels oppurtunisme i områder preget av enormt kaos og dels at andre organisasjoner har sverget troskap til dem – hvor sistnevnte er en trend som nå kan se ut til å snu. Ikke at det i seg selv gjør det islamistiske problemet mindre, men nå diskuterer vi altså AQ spesielt.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det fins videoopptakk av disse "moderate og sekulære gruppene" rope "Kristne til Beirut, Shia til Baghdad og Alawitter til bakken" allerede i starten av opprørene i 2011. Ikke for å nevne brenningen av bilene til myndighetsansatte, forfølgelse og vold i gatene. Det er nok kun "fredelig demonstrasjon" så lenge onkel Sam er enig i det.
Vis hele sitatet...
Syria var allerede da, som det har vært i flere tiår, proppfullt av islamister og jihadister som Syria aktivt støttet og etter 2003 anmodet til å dra over grensen til Irak for å kjempe mot USA. Mange av disse utnyttet demonstrasjonene og opptrådde destruktivt og voldelig – til Assads overraskelse, da han trodde støtten i det minste var delvis gjensidig. Men at Assad gikk til direkte militært angrep på fredelige demonstranter er hevet over enhver tvil, og er bekreftet av horder av sivile vitner, journalister og videobevis.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Beklager, jeg har hatt hele barndommen min frastjålet fordi USA ville "frigjøre" oss fra en diktator de selv hjalp komme til makta, 12 år etter at de stoppet 1991-protestene mot ham og lot han beholde makta. Du må virkelig unnskylde meg hvis jeg "klager mye" over den logisk inkonsistente, ufaktuelle apologismen du opplyser oss med.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt tragisk om du har fått barndommen din frastjålet, men det endrer ikke fakta, og gjør ikke i seg selv krigen mer unødvendig eller alternativene bedre. Hvorvidt krigen kan rettferdiggjøres er helt uavhengig av din personlige barndom. At USA stoppet 1991-protestene, som var en folkelig protest mot Saddam under våpenhvilen i Gulfkrigen, er bare reinspikka tullprat. USA har mottatt kritikk for å ikke aktivt gå inn militært på demonstrantenes side – en kritikk de kanskje fortjener – men om du har det minste ønske om å fremstå det minste konsekvent, så bør du unngå å tråkke i den salaten der.

Det sagt, så er jo ikke dette i nærheten av å være et svar på spørsmålet. Så jeg prøver igjen: Gitt at verden var nøyaktig som den var da den syriske borgerkrigen nettopp hadde brutt ut – med regimestyrker som angriper alle som er mot dem, islamister og jihadister som søker å velte Assad til fordel for et teokrati, og selverklært sekulære grupper som åpent kritiserer og fordømmer både regimets tviholding på makten og islamistenes teokratiske agenda – og de vestlige makter bestemte seg for å la Mortbaz få bestemme hva de skal gjøre, hva ville du gjort?

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Haha, i et århundre så har ulike vestlige land gjort alt de kunne for å nekte araberne autonomi gjennom statskupp av selvstendige myndigheter, direkte invasjon og militær støtte til diktatorene de installerer men det er ikke CIA eller MI6 sin skyld når disse gjør noe vi ikke liker - da er det bare å skylde på "innbyggerne" av kunstige landegrenser som aldri i historien har eksistert før kolonialismen.
Vis hele sitatet...
Du snakker om demokratisk autonomi, jeg snakker om personlig autonomi, noe som burde være gnistrende opplagt ut fra eksemplene.

For øvrig: Grunnen til at landegrensene ikke eksisterte før vestlige land tegnet dem opp, var at områdene var innlemmet i det Osmanske imperialistiske prosjektet som kollapset etter første verdenskrig. Og jeg har vel forstått deg riktig om du er strengt imot imperialisme, så at imperiet ble oppdelt i nye, mindre områder kan vel ikke i seg selv være negativt. Mange andre aspekter av kolonitiden var selvsagt forferdelige, men i hvor lenge skal man kunne skylde på det? Hundre år? Hundre og femti? Fem hundre?

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg ønsker heller at du forklarer denne latterlige dobbelmoralen de altruistiske power rangersa i NATO har når de er villige til å "frigjøre" folk fra enkelte diktatorer og ikke andre. Bashar og Saddam er begge engler i forhold til banu Saud, som USA selv har dokumenter som beviser at de har tilkoblinger til al-Qaeda …
Vis hele sitatet...
Assad, ja. Saddam, nei. Men det du lurer på er altså hvorfor ikke NATO går til krig mot alle verdens brutale diktatorer på en gang? Jeg har vanskelig for å tro at det egentlig fortjener et svar, men la gå. For det første vil det være umulig å gå til krig mot alle verdens brutale diktatorer på en gang. Det er rett og slett ikke ressurser til det. Videre vil det nødvendigvis være slik at de som er den største trusselen mot NATO (valgt som eksempel mest fordi det er konsekvent med spørsmålet ditt), som den alliansen som har muligheten til å avsette autokrater og teokrater med makt om nødvendig i utgangspunktet, også vil bli behandlet som den største trusselen av nettopp NATO. Regimer som jevnlig angriper NATO- eller FN-styrker, slik som Saddam gjorde på daglig basis, vil også, ikke overraskende, bli prioritert. Regimer man mistenker eller vet at har, og er villig til å aggressivt bruke, masseødeleggelsesvåpen, vil bli prioritert. Regimer man vet at gjennomfører eller er i ferd med å gjennomføre massedrap og etnisk rensing, vil bli prioritert. Regimer som med hensikt forårsaker ekstreme humanitære katastrofer, vil bli prioritert.

Og til slutt er det jo selvsagt slik at man helst ikke ønsker krig. Krig er et tidvis nødvendig onde, i den betydning at det er det minst forferdelige alternativet fra et humanitært eller sikkerhetsmessig perspektiv. Å gå til militært angrep på Saudi Arabia nå vil være meningsløst og hårreisende overilt. Det er mange kanaler for press mot regimet som burde uttømmes lenge før man kunne rettferdiggjort noe slik. Og de kanalene burde brukes i mye større grad enn de blir brukt i dag.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Beklager, jeg visste ikke at USA er enhetlig. Halliburtons børsoverskudd på 3800%, altså 40 milliarder dollar var vel også kanskje en ren tilfeldighet etter WMD-gjemselet til Cheney?
Vis hele sitatet...
USA styres som en marionettedukke av Halliburtons ex-CEO på Halliburtons vegne? Var det Halliburton som dikterte og sto bak Irakresolusjonens flertall på 70% i representantenes hus og 77% i senatet også?

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det er ikke noe "burde visst." Det er dokumentert at de visste at han brukte kjemiske våpen, og samtidig hjalp ham bruke det mer effektivt.
Vis hele sitatet...
De visste at han hadde brukt det, og de anså ham og hans nærmeste offiserer som brutale skurker de ikke ønsket å ha noe nevneverdig samarbeid med. Men i det de oppdaget fra satelittbilder at iranske styrker var på kanten av et gjennombrudd langs den irakiske linjen, bestemte de seg for å hjelpe Saddam for å forhindre massiv spredning av iransk fundamentalisme og sovjetiske interesser. Hvorvidt de faktisk var helt klar over at kjemiske våpen garantert ville bli brukt i et motangrep er omdiskutert, men som jeg sier er det hevet over enhver tvil at de i det aller minste burde visst at sannsynligheten for dette var enorm, og derfor avstått fra å selge og gi Saddam såkalte "dual use"-produkter som har potensiale for å bli utviklet og brukt som kjemiske våpen – derunder miltbrannprøver og liknende som Irak hevdet de trengte for utvikling av vaksiner og andre medisinske formål. Men det er sannsynlig at USA visste at kjemiske våpen basert på amerikanske "dual use"-produkter ble brukt mens de ga støtte til Irak, og dette vil nok for alltid være en skam for USA.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Les om igjen, for det står klart og tydelig at Baath-partiet var det første til å bli infiltrert av CIA, og ja - dette er faktisk konsensus blant historikere - og at de presenterte amerikansk interesse i Irak helt fram til den desperate invasjonen av Kuwait, der power rangersa måtte veie verdien av en av sine diktatorer mot en annen.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest en god del om Irak, men aldri sett en seriøs historiker påstå at det irakiske Baath-partiet var infiltrert av CIA, hverken før eller etter kuppet i 1968. Om man går over i det mer schizo-pregede og groteskt konspiratoriske hjørnet av Internett derimot, florerer det selvsagt av påstander om at CIA har infiltrert og orkestrert hver eneste uheldige hendelse i Midtøsten, om ikke i hele verden. For bare tanken på at aktørene i Midtøsten skulle være skyld i så mye som en pære av sin egen møkk, er jo selvsagt helt absurd.

Men dine uenigheter med historisk konsensus til side: Dersom CIA ikke var involvert i kuppet, hvordan i alle dager kan du da gi dem skylden for Baath-partiets kupp og Saddams maktovertakelse?

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg snakker virkelig til døve ører. Kuwait i 1899 hadde få til ingen av Kuwaits nåværende grenser, og eksisterte i al-Hasa og øvre Najd, nåværende Saudi-Arabia.
Vis hele sitatet...
Wikipedia:
The Sheikhdom of Kuwait (مشيخة الكويت Mshīkha al-Kuwayt) was a Sheikhdom which gained independence from the Emirate of Al Hasa in the year 1752. The Sheikhdom became a British protectorate between 1899 and 1961 after the Anglo-Kuwaiti agreement of 1899 was signed between Sheikh Mubarak Al Sabah and the British government in India due to severe threats to Kuwait's independence from the Ottoman Empire.

In 1752, Kuwait became independent after an agreement between the Sheikh of Kuwait and the Emir of Al Hasa in which Al Hasa recognized Sabah I bin Jaber's independent rule over Kuwait and in exchange Kuwait would not ally itself or support the enemies of Al Hasa or interfere in the internal affairs of Al Hasa in any way.
Vis hele sitatet...
Og uansett hvor uenig du skulle være i Wikipedia-artikkelen, så er det et uomtvistelig faktum at Kuwait var en selvstendig og uavhengig stat, med et ønske om å forbli nettopp det, på det tidspunkt hvor Saddam aggressivt invaderte og annekterte Kuwait.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Dette kan jeg ikke diskutere uten å gå helt inn i dybden …
Vis hele sitatet...
Påfallende, og ditt dårlige forsøk på en bortforklaring og ansvarsfraskrivelse for forbrytelsen over på vestlige aktører gjør ikke saken bedre. Det hele er ekstremt enkelt: Kuwait var en selvstendig, uavhengig stat som Saddam brutalt invaderte og annekterte. Dette var en grov forbrytelse mot den kuwaitiske stat og det kuwaitiske folk, som det internasjonale samfunnet gjorde fullstendig rett i å slå tilbake mot.