View Single Post
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Ja, for hvis du hadde lest/hørt hele så tyder han flere ganger på at det første og fremste målet er å bringe Sharia til landet, uansett hva det skulle ta - og da er gjerne ikke gruppens forsvinnende integritet første prioritet.
Vis hele sitatet...
At Zawahiri ønsker å bringe sharia ikke bare til landet, men til hele verden, er da ikke noe nytt.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Da bør du se om igjen. Zawahiri kommer ikke til å gi deg motivene hans skriftlig …
Vis hele sitatet...
Vel. Du kan jo lese "The al Qaeda Reader", sammensatt og oversatt av Raymond Ibrahim.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Målet til Zawahiri har alltid vært å alliere seg med de andre Salafigruppene i Idlib, og det eneste mulige scenarioet der Nusra kan oppnå dette er når de ikke lenger kan kobles til AQC.
Vis hele sitatet...
… fordi AQ som organisasjon er såpass svekket i forhold til hva de var også i disse gruppenes øyne at de ikke ønsker å være tilknyttet dem. Det medfører mer trøbbel enn det er verdt. De vil heller være selvstendige eller tilknyttet andre. Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt eller ment at jihadismen ikke lenger er noen trussel – faktisk tar jeg sannsynligvis trusselen fra jihadismen og islamismen mer seriøst enn de fleste – men her snakker vi altså om AQ spesielt.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Veldig hyggelig at du siterte meg, men det kunne ikke blitt mer opplagt at du leser det du selv vil lese.
Vis hele sitatet...
Det er ingen andre måter å tolke det du skrev på. Det er helt rett frem. Du kom med en helt tydelig og enkel påstand som viste seg å være direkte gal, og i stedet for å innrømme bommen forsøker du å sno deg unna og flytte oppmerksomheten over på andre ting som om ingenting skulle skjedd. Noe som for så vidt ganske gjennomgående later til å være debattstilen din.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Kommentaren var ikke sarkastisk, "psuedopoenget" mitt presiserte jo at du presiserte, altså jeg har ikke sagt imot at du "alltid har presisert" så hva slags "tøv" er det jeg skal droppe? Er du uenig i at du "alltid har presisert" eller hva er du prøver å si her?
Vis hele sitatet...
Du har "gjort fremgang" med at jeg alltid har presisert dette? Hvordan gir det mening? Du mener det ikke sarkastisk når du setter "presisere" i gåseøyne og kaller det "omtenksomt" at jeg "presiserer" "det som er objektivt og empirisk korrekt"? Dette fremstår ikke særlig troverdig, men om du er med på at anklagen din var grunnleggende og opplagt uriktig og urimelig, så kan vi godt legge den ballen død.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Poenget var å påpeke hvor svake gruppene som aktivt motstår Nusras ideologi er, …
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke sagt at gruppene som aktivt motstår Nusrafronten er sterke. Jeg har påpekt at al-Qaidas strategi er på lang sikt å opprette et kalifat ved å vinne befolkningens gunst. Derfor er det nærliggende å anta at de også ønsker befolkningens velvilje ved opprettelsen av et emirat. Det er ikke absolutt sikkert at de setter dette som et krav – de har tross alt opprettet emirater før, og om det var protester mot dette skal jeg ikke si for sikkert – men det er en naturlig antagelse.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg har kanskje levd under en stein, ja. Pleier vanligvis å følge med på selve borgerkrigen istedenfor å utsette meg for det uintellektuelle vrøvlet til både Breitbart og Sam Harris.
Vis hele sitatet...
At jihadismen og islamismen også må motkjempes ideologisk, og at flere aktører aktivt har motkjempet dette, til tider i samarbeid med teokrater i fåreklær slik som CAGE og CAIR, er som sagt ikke forbeholdt Breitbart og Sam Harris. Om du tror det, må du ha levd i svært aktiv isolasjon fra informasjon og argumentasjon du er uenig i.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Bruk heller tiden din til å forklare meg hvorfor Nusras "brudd" med AQ skal bety noe når flere kilder har hintet til det i snart et år, samt det du ennå har å forklare, Nusras Shuraråd som domineres av bin Ladens håndplukkede sheikher og muftier.
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt at bruddet er et tegn – et symptom – på at organisasjonen AQ er svekket og i stadig nedgang. Ikke at det er årsaken til ytterligere svekking. Jeg har heller ikke sagt at Nusra ikke deler AQs ideologi.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det er jo nesten helt sjukt hvor simpel av en verden du lever i. NATO har ikke gått inn i Syria, nei, de har bare utstyrt flere og flere grupper med avanserte våpensystemer som ikke engang de syriske myndighetene har i fem år.
Vis hele sitatet...
Helvete var brutt løs før USA forsøkte å bevæpne de mest moderate og sekulære gruppene de kunne finne. Og helvete brøt løs fordi Assad gikk til militært frontalangrep mot fredelige demonstranter som uttrykte misnøye med hans status som diktator.

Du klager mye over alt galt som gjøres, så hva med et positivt forslag for en gangs skyld: Hva mener du verden skulle gjort i respons til den syriske borgerkrigen, og hva mener du de sannsynlige konsekvensene av dette ville vært?

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Når disse islamistiske gruppene eventuelt blir mektige, så forventes det at innbyggerne skal være autonome.
Vis hele sitatet...
Innbyggerne i Midtøsten, som innbyggerne i alle andre deler av verden, har ansvar for sine egne handlinger. Enten de er heltemodige sekulære aktivister, kirurger som gratis lapper sammen sivile krigsofre, barbarer som begår skolemassakre, eller teokrater som straffer homofili med døden. Å skylde alle Midtøstens omfattende menneskerettslige problemer på CIA – eller også veldig vanlig og enda verre, på "zionistene" – er direkte patetisk.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Ironien er vel at de samtidig hjelper andre "rabiate diktatorer" å forbli i makta i Bahrain og Saudi-Arabia.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at jeg har så mye mer til overs for Saudi Arabia enn det du har. Regimet burde ikke vises et gram med respekt, og at de sitter i FNs menneskerettighetsråd er en skam for organisasjonen. De burde utgjøre en stor og aktiv motivasjon for å komme seg vekk fra oljen, slik at man virkelig kan legge press på dem – både for å tillate donorer å støtte terrororgrupper med enorme pengesummer, for å aktivt spre giftig teokratisk ideologi og for å brutalt undertrykke sine egne minoriteter.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg vet ikke om det er ren uvitenhet eller om du genuint tror vesten har noen andre enn sin egen økonomiske interesse når det kommer til midtøsten, men det henger så dårlig sammen at det er en politisk farse.
Vis hele sitatet...
Som Afghanistan, tenker du på? Det var jo rene skattejakten! For ikke å snakke om andre relevante aksjoner, som Bosnia og Kosovo. Kaching!! Den totale amerikanske kostnaden for Irak- og Afganistankrigen er vel beregnet til noe slik som 2,4 billiarder dollar innen utgangen av 2017, så dette er åpenbart god butikk.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Men disse masseødeleggelsesvåpnene var jo null problem for de altruistiske power rangersa ved NATO før han ble en ond busemann etter at han invaderte de andre diktatorene vi har installert?
Vis hele sitatet...
Det var en periode hvor USA støttet Saddam selv om de visste – eller i hvert fall burde visst – at han brukte kjemiske våpen. Et stygt kapittel i USAs historie. Men også en god grunn til å forsøke å gjøre opp for seg ved å fjerne ham fra makten.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Baath-partiet var det første irakiske partiet infiltrert av CIA, med flere av toppmedlemmene under fingeren.
Vis hele sitatet...
Dette er slett ikke konsensus blant relevante historikere. CIA så gjerne at Qasim ble byttet ut, og lette aktivt etter en erstatter, og hadde informasjon om at et kupp var i gjære, men var ikke direkte involvert i Baath-partiets kupp. Jeg er klar over at du lett kan finne påstander om det motsatte, så du trenger ikke en gang å lete frem lenkene, men uansett ville enhver involvering bare være en større grunn til å bidra til å få ham fjernet igjen.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg trenger ellers ikke forklare at Kuwait ikke er noe nasjonstat, og at det ellers alltid har vært en del av de tre irakiske provinsene.
Vis hele sitatet...
Kuwait er, og var ved tidspunktet for Saddams okkupasjon, en uavhengig, selvstendig stat, og hadde – uansett hvordan du ser på det – vært en uavhengig, selvstendig stat siden 1961. (Historien jeg finner om Kuwait omtaler dem også eksplisitt som uavhengige før de inngikk avtalen om å bli et britisk protektorat i 1899, men det forrige poenget står helt på egenhånd og uavhengig av hva du mener med at de alltid har vært en del av Irak.)

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg vet ikke hvordan du kan trekke konklusjonen så raskt at jeg mener "Saddam hadde rett."
Vis hele sitatet...
Jeg har strengt tatt ikke konkludert med det, og stilte deg kun noen høyst betimelige spørsmål, men så du er altså enig i at Saddams okkupasjon av Kuwait var en grov forbrytelse og at verden gjorde rett i å stoppe ham?