View Single Post
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Dette er utdrag (oversatt av MEMRI, til og med) og ikke "hele" uttalelsen. Det nøyer seg å lese egne lenker før du lenker dem.
Vis hele sitatet...
Ja, beklager. Det var ikke hele. Men det var de relevante utdragene som skapte diskusjonen du snakket om. Og jeg har alltid lest det jeg lenker til, selv om jeg åpenbart mistet en setning her, men ellers takk.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Zawahiri rådet alle AQ affiliasjoner å operere selvstendig for å unngå og bli svertet av AQ's navn. … Mer om dette her.
Vis hele sitatet...
Dette hadde jeg ikke sett, men jeg ser ikke at det forandrer noe som helst – heller tvert imot. Og igjen er "rådet" for kraftig, om man skal dømme på teksten du linker til. Der kan man lese at folk i Ahrar al-Sham hadde sagt at folk i Nusrafronten hadde sagt at Zawahiri hadde sagt at han ikke lenger ville hevde autoritet over undergruppene til AQ, og at de kan oppheve sin troskapsed til ham.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
AQC affilierte har tatt over økende større territorier i forskjellige land, men AQ-navnet blir mer og mer av en ulempe enn fordel. At de da dropper det bør ikke komme så uforventet, eller akseptert så enkelt.
Vis hele sitatet...
At AQ-navnet blir mer og mer en ulempe enn en fordel er jo poenget jeg har hamret på siden starten av diskusjonen vår. Anser du dette, og frakturene som følger av det, som et kjennemerke for en gjennomført mektig organisasjon på vei mot stadig lysere tider?

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Påstanden min var at det vil bli lettere for alle aktører å støtte Jaysh al-Fath, ikke Nusra.
Vis hele sitatet...
Nei, dette har vi skriftlig. Det du sa var nøyaktig det jeg sa at du sa: "Nå kan … vesten … fritt fram støtte det nye Jaysh al-Fath med mindre diplomatisk bråk, ikke for å nevne at det blir vanskeligere for USA og Russland å samarbeide når det kommer til Nusra-spørsmålet." Dette er som sagt, på offisielle uttalelser å dømme, direkte galt.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Veldig omtenksomt av deg å "presisere" det som er objektivt og empirisk korrekt. I motsetning til de fleste andre sofaorientalister så har du klart å finne ut at de som blir rammet av "islamsk terrorisme" mest er nettopp muslimer, selv om Sam Harris' intellektuelt overlegne burgerrasjonalisme forteller meg at muslimer holder fundamentalt "terroristiske" tro. Her har vi gjort framgang, visst.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg alltid presisert. Det har for øvrig Sam Harris også. Og vidarlo presiserte det i teksten du selv siterte for noen innlegg siden. Så det er på tide å slippe dette pseudopoenget som det tøvet det er. Det sagt, så er det selvsagt ingenting i det faktum at islamistisk terror hovedsakelig rammer muslimer som motsier at motivasjonen for deres terror har teologiske røtter.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Tror ikke du helt har fått med poenget hvis det å finne en annen demonstrasjon er alt du har å si til det avsnittet.
Vis hele sitatet...
Du forsøkte å minimere den folkelige misnøyen med Nusrafronten ved å påstå at det kun har vært demonstrasjoner i én by. Dette er beviselig galt, og det har vært flere demonstrasjoner flere steder.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hvis vi ignorerer det subjektive Breitbart-våset på slutten, så avhenger det kun av hvor naïve en tillater seg selv å være. Når det kommer til vestlige aktørers håndtering av "al-Queda" så ser jeg at du viderefører den gode gamle vestlige tradisjonen av å la tvilen komme til gode med å insistere på meningsløse teknikaliteter. Nusra's shura-råd alene er dominert av bin Ladens egne håndplukkede ideologer, men fordi de bytter navn for rene diplomatiske formål så er de brått en helt annen gruppe.
Vis hele sitatet...
Man må ha levd under en stein eller i sitt lokale ekkokammer noen år om man tror disse oppfatningene er forbeholdt Breitbart. Ellers ser jeg ikke hvordan dette er et svar til det jeg skrev. Det jeg har sagt, riktignok andre steder i innlegget, er at selve bruddet – som følger av at belastningen med å være tilknyttet AQ ble for stor – viser at AQ har tapt makt og betydning som trussel. Derfor er å peke til Nusrafronten et dårlig argument for AQs status og fremgang.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Syria og Iraks ustabilitet kan direkte skyldes invasjonen av Irak. Libya's nåværende situasjon, der brorskapet tok over makta etter å ha tapt valget hadde aldri tatt stede hvis de ikke hadde fått ekstensiv støtte som "frihetsforkjempere" av ulike NATO-land.
Vis hele sitatet...
Så moralen i historien er at dersom NATO enten har forsøkt å løse en uholdbar situasjon med en rabiat diktator med å gå helt inn i et land (Irak), kun delvis gått inn i et land (Libya) eller ikke gått inn i et land (Syria), så er alt negativt som skjer i den regionen NATOs skyld. Fordi de innbyggerne i Midtøsten som utfører grusomhetene er ikke autonome – de er bare amoralske Roombas, styrt av elementer utenfor egen kontroll, som ikke kan belemres med ansvar for egne handlinger.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Først var Irak invadert over skjulte WMDs som ennå ikke har blitt funnet, ikke for å nevne påståtte Al-Qaeda-tilkoblinger (mens USA aktivt skjermer Saudi-Arabia fra å bli anklaga for akkurat det samme) og nå er retorikken at det var for å "frigjøre" det Irakiske folk fra Saddam.
Vis hele sitatet...
Masseødeleggelsesvåpen og terrrortilknytning var nok elementene som hadde størst fokus, men frigjøringen av det irakiske folket var hele tiden en eksplisitt formulert årsak, blant flere, til invasjonen. La oss heller ikke glemme, her i hurten og sturten, at Saddam lenge både hadde og brukte masseødeleggelsesvåpen og motsatte seg inspektørenes arbeid med å fastslå at alt var borte. Samt at han hadde en historie med å huse brutale terrorister, slik som Abu Nidal som ble raust behandlet som en gjest av landet.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Noe som er ganske artig, ettersom at Baath-partiet aldri hadde kommet til makta uten CIA.
Vis hele sitatet...
Jaså? Hvordan da?

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
1991 var for å beskytte Kuwait, et land som aldri har eksistert før britene bestemte at det måtte det, og selvsagt så var det tilfeldig at det lille landet har 10 ganger større oljereserver enn Norge - og som gjentatte ganger har blitt bevist for å snylte olje fra Basra.
Vis hele sitatet...
Her må du nok utdype litt. Kuwait eksisterte som et sjeikdømme før de gikk i avtale med Storbritannia om å bli et protektorat i 1899 på grunn av den overhengende trusselen fra Det osmanske rikets imperialisme, og de ble uavhengige i 1961. Skulle derfor det internasjonale samfunnet ignorere Saddams aggressive annektering av landet? Hvordan gir det mening? Og dersom Saddams beskyldninger om skråboring skulle være riktig, gir det han rett til å annektere hele landet som en irakisk provins?