View Single Post
Kampen mot terror er vel vår tids største (paraply-)konflikt; Kjemper man mot en helt besatt 'ondskap', eller er problemet resultatet av en lengre overgrepspolitikk?

Terror er ingen ny protestform, likevel er det noe tilsynelatende aktuelt og beslektet over samtidens aksjoner, være seg al-Qaida, Boko Haram eller ISIL, men dette er kanskje godt hjulpet av en tabloid forenkling.

I kjølvannet av terror-aksjoner får man gjerne høre at de angriper friheten "vår", demokratiet, eller vårt verdisystem.
Jeg skal ikke påstå at dette ikke er tilfelle, men føler dette allerede er ett svært godt dekket aspekt av situasjonen.
-Det er klart det er grusomt.
-Det er klart det er ekstremt.

Om hele livet ditt er innhyllet i krig og usikkerhet synes jeg ikke det er fullstendig urimelig eller overraskende at sinnet blir rettet mot den nesten parodiske kontrasten til vesten.
I mange tilfeller skyldes vel vestens suksess andres fattigdom?
At naturen av konfliktområdene rettferdiggjør ett ønske om å påføre vestlige land en smakebit av den samme smerten?

Terroristene selv snakker jo gjerne om sin tro og overbevisning, men er det mulig å lese dem som ett mer direkte resultat; En brikke i en fundamental -og institusjonalisert urett?
At den ekstreme troen er ett resultat av en ekstrem situasjon, og ikke egentlig er det mest interessante eller fruktbare aspektet å belyse?
Er det mulig å skrelle av ideologien og hensikten bak den enkelte aksjon, å se det som ett større skrik og resultat av misnøye i land som fremdeles ligger relativt brakk under post-koloniale forhold?

Om ikke terrorisme, hvor skal disse menneskene ellers få uttrykke sin frustrasjon med noenlunde effekt?

Er det betimelig å etterlyse en diskusjon om hvorvidt krigersk utenrikspolitikk er en årsak til terrorisme, samt ett uttrykk for nonchalant holdning til ikke-vestlige liv?

"Vi vil forsterke vår innsats i Irak og Syria. Vi vil fortsette kampen mot dem som ønsker å angripe Frankrike" -Francois Holland

Kan man delvis klandre vestlige ledere for terrortrusselen?

Eller misforstår jeg bildet helt fullstendig?