View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det stemmer altså ikke som du sier at at disse ordene kun refererer til biologisk kjønn, de har alltid referert også til kjønnsidentitet og kulturelle kjønnsnormer, og folk bruker dem fortsatt til det med den største selvfølgelighet. Det er derfor kategorisk feil å si at i Norge betyr kjønn kun biologisk kjønn. Det betyr alle aspekter av kjønn. Kjønnsidentitet og biologisk kjønn blir brukt når vi trenger å presisete hvilket aspekt ved kjønn vi snakker om.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er de som bruker ordet kjønn om kjønnsidentitet i kjønnsdebatten som forsøpler den og skaper unødvendig friksjon og konflikt. Hvis man her hadde forholdt seg til den enkle definisjonen kjønn er lik biologi og alt annet er kjønnsidentitet så hadde man unngått dette i stor grad tror jeg. Men hvem skal sitte på definisjonsmakten i en debatt? I dag står jo enkelte folk fast og kan ikke lenger definere hva en kvinne er og hva en mann er, og det er jo også ganske interessant.
Dette er uansett en spennende debatt å følge.


Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du vil insistere på at ordet "kjønn" ikke bør brukes som samlebetegnelse for alle aspektene det ordet vanligvis brukes om
Vis hele sitatet...
Ja, i kjønnsdebatten mener jeg ordet «kjønn» ikke bør referere til annet enn biologisk kjønn, alt utenfor denne rammen er således kjønnsidentitet.
Igjen, objektivt finnes det to kjønn sett bort fra abnormaliteter/tvekjønnede.