View Single Post
Svært få om noen av de profesjonelle tidligfaseinvestorene i landet vil være villig til å signere en NDA før du pitcher en idé for dem. De blir utsatt for så mange caser at det ville tilnærmet vært umulig å holde kontroll på og håndtere risikoen for at noe ligner nok til at de kan beskyldes for å ha tatt med inn i et annet case. Min påstand er at de av dem som gjør det har et relativt lite reflektert forhold til hva det innebærer å signere en NDA.

Av potensielle kunder kan det kanskje noen ganger være mer naturlig med en NDA, men har de egen utviklingsavdeling som kanskje jobber med noe tilstøtende selv vil de svært ofte ikke ta sjansen. Som oftest kan det løses ved å "blackboxe" teknologien og heller forklare funksjonalitet i de første par møtene til man blir tryggere på hverandre og ser om det er grunnlag for samarbeid. Dette er overhodet ikke noe rødt flagg som enkelte påstår tidligere i tråden, det kan godt være så enkelt at de har et profesjonelt og bevisst forhold til IP.

Å komme draende med NDA'en ETTER at du har presentert noe er også litt uproft, enten får du på plass den i god tid før møtet eller så presenterer du det du er komfortabel med, og ikke kom med den som en overraskelse i starten av møtet litt sånn "Ehh.. fint om du signerer denne før vi starter presentasjonen", da blir det et meget kort møte med meg i alle fall.

Alt i alt synes jeg ikke denne IT-sjefen opptrer spesielt irrasjonelt med unntak av én ting som jeg stusser veldig over; Dersom sjefen hans allerede har undertegnet en NDA bør denne sjefen normalt ha gjort det på vegne av firmaet han er daglig leder i og NDA'en bør være skrevet slik at den dekker alle i ansatte som mottar informasjonen dere deler med firmaet, det vil si at det allerede burde finnes en NDA som dekker det dere deler med det aktuelle firmaet, og altså da det dere deler med IT-sjefen slik at en ny NDA er unødvendig. (Men nå tar jeg utgangspunkt i hvordan en slik NDA normalt burde være utformet, jeg har ingen anelse om hva som faktisk står i deres, men dere burde sjekke det og om den ikke gjør det sørge for at den gjør det neste gang dere er i samme situasjon)